درونگرایی و برونگرایی کدام بهتره..؟؟

13:28 - 1401/05/10

سلام علیکم

ببخشید سوال داشتم درباره درونگرایی و برونگرایی
کدوم بهتره کدوم توی زندگی بیشتر کمک میکنه آدم رو
قبلا فکر میکردم که انسان درونگرا باشه خیلی
بهتره اما رفته رفته دیدم ضرر و زیانی که به خودش وارد میکنه خیلی زیاده
البته شکی توی این مسئله نیست که بستگی به شخصیت داره
ممکنه یکی در عین درونگرایی هیچ ضرری به خودش نزنه
اما نوعا از مدل اول بوده
در کل میخوام بدونم درونگرایی بهتره یا برونگرایی
و سوال دوم اینکه چجوری یه درونگرا میتونه روی خودش کار کنه و برونگرا بشه؟

 

----------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/216425
تصویر توفیقی

سلام علیکم

از حضور شما و اعتماد به ما تشکر میکنم

برونگرایی یا درونگرایی خودش از ویژگیهای شخصیتی است که هرکدام میتواند مزایای خاص خودش را داشته باشد و هیچ کدام ضرورتا خوب یا بد نیستند. یک فرد درون گرا انرژی روانی خود را از فعالیتهای فردی و درونی میگیرد در حالی که یک فرد برونگرا شخصیتش طوری شکل گرفته که از بیرون انرژی میگیرد؛ بنابراین فرد درونگرایی که نیاز به انرژی روانی دارد اگر بخواهد رفتارهای برونگرایانه زیادی از خود نشان دهد نه تنها انرژی نمیگیرد بلکه انرژی از او گرفته می شود و فرد برون گرایی که با رفتارهای برونگرایانه انرژی روانی میگیرد اگربخواهد خود را محدود کند و به فعالیتهای درونگرایانه زیادی بپردازد انرژی زیادی از او گرفته می شود؛ البته اینکه میگوییم مثلا شخصی درونگراست به این معنا نیست که  اون شخص هیچ گونه ویژگیهای برونگرایی را ندارد. بلکه همه ما هم ویژگیهای درونگرایی داریم و هم برونگرایی و در جاهای مختلف و موقعیتهای متفاوت رفتارهای خاص برونگرایی یا درونگرایی را انجام می دهیم . ولی خب اینگونه رفتارها میتواند در یک فرد بیشتر متناسب با برونگرایی باشد که غلبه شخصیتی او برونگرایی است و یا بالعکس فردی غلبه شخصیتی او بر رفتارهای درونگرایی باشد.

حال در مورد تغییر این ویژگی نکاتی عرض میکنم:

اگر میزان درونگرایی خیلی زیاد باشد بدست آوردن ویژگی های برونگرایی بسیار سخت خواهد بود و چه بسا امکان پذیر نخواهد بود مثلا برونگراها دوست دارند در مرکز توجه باشند اما درونگراها چنین چیزی را دوست ندارند و یا اینکه برونگراها اغلب کاری را انجام می‌دهند و بعد به آن فکر می‌کنند؛ در حالی که درونگراها اول فکر میکنند بعد عمل میکنند.

 اما نکته قابل استفاده این است که شما میتوانید ابعاد رفتاری افراد برونگرا را کسب کنید و با تمرین آنها را انجام بدهید.

برای اینکه بتوانید رفتارهای برونگرایانه داشته باشید لازم است با ویژگیهای رفتاری افراد برون گرا آشنا بشید و آنها را به مرور انجام دهید. برخی از ویژگیهای رفتاری افراد برونگرا این موارد است:

اهل برقراری ارتباط با دیگرن و انجام گفت‌و‌گو هستند.

از کار گروهی لذت می‌برند.(مشارکت در کارهای گروهی)

ابراز احساسات میکنند.

دربارهٔ افکارشان صحبت میکنند. و...

سعی کنید برای هر کدام از آنها برنامه داشته باشید و تمرین کنید.

مثلا برای برقرای ارتباط و گفتگو با دیگران میتوانید با چیزهای ساده مثل آب و هوا، مسایل مربوط به شغلتان، تعریف جک و لطیفه و خاطره و... استفاده کنید البته قبل از برقرای ارتباط میتوانید مطالعه کنید و برای خودتان مشخص کنید که مثلا وقتی رفتیم میهمانی چه چیزهایی بگویم. معمولا افراد برونگرا و خوش صحبت خاطرات خود را زیاد بیان میکنند حتی یک خاطره و تجربه زندگی را بارها با آب و تاب تعریف میکنند. ضمن اینکه وقتی شروع به صحبت کنید معمولا صحبت کردن دو طرفه هست و یکی شما میگویید و یکی طرف مقابل و همین باعث میشه که خود صحبت کردن شما جهت پیدا کند و مسایل خوبی به ذهنتان برسد. در اویل برقرای ارتباط لازم نیست صحبتهای شما خیلی رنگ و بوی منطق و عقلانیت داشته باشد بلکه خیلی عامیانه ارتباط بگیرید.

در موارد دیگر از ویژگیهای رفتاری برونگراها نیز میتوانید با مطالعه و خلاقیت آنها را انجام دهید.

موفق باشید.