قد

09:49 - 1401/06/05

من ۱۶ سالمه پسرم و قدم ۱۷۰ به پایین نیست ولی ممکنه ۱۷۱،۱۷۲باشه اعتماد بفنسم خییییییلی پایینه البته فامیل و اطرافیان بهم میگن که شاید قدت بلد نباشه ولی بلد نشون میدی یعنی میگن از برادرم که قدش ۱۷۸ هست بلند نشون میدم ولی من به دلیل اینکه تو بچگی خیلی کوتاه بودم و خیلی مسخرم میکردن بازم با اینکه اون همه بهم میگن بلند نشون میدی باز اعتماد بنفسم بشدت پاییه  و فکر میکنم اونجوری نیس که راستی حدودا ۶ ماه پیش رفتم دکتر غدد ازم آزمایش نگرف ولی به چنتا جای بدنم دست زد زیر گلوم و دستامو اینا گفت که از رشدت چیزی نمونده داره بسته میشه خوشحال میشم نظرتونو بگین

---------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد:  https://btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/218546
تصویر بهارلویی

به نام خدا

عرض سلام و ادب خدمت شما برادر بزرگوار و ممنون بابت اعتمادتون به مجموعه ما

قدی که فرمودید اندازه کوتاهی نیست و طبق فرموده اطرافیان  قدبلند به نظر می‌سید.

گویا این امر ناشی از همان عدم اعتماد به نفس شماست.

ما تا زمانی که اعتماد به نفس نداشته باشیم مدام در پی ایرادگرفتن از خود هستیم ، فرقی نمی‌کند که مشکلی داشته باشیم یا خیر و به جای حل کردن ایرادهای واقعی که در اختیار خودمان است به یافتن ایرادهای غیر واقعی و بیشتر هستیم.

بهتراست درمان اعتماد به نفس پایین را بشناسید تا بتوانید به خود و اطرافیان‌تان کمک کنید. معمولا افراد در طول زندگی با پشت سر گذاشتن تجربه‌های تلخ و ناکامی‌های مکرر، اعتماد به نفس خود را از دست داده و به توانایی‌های‌شان شک می‌کنند. 

باید بدانید که اعتماد به نفس نوعی مهارت اکتسابی است، نه موهبت الهی. بنابراین همه ما می‌توانیم با آموزش دیدن، اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم.

اعتماد به نفس به معنای باوری است که به توانایی‌ها و استعدادهای خود دارید. لازم است بدانید که اعتماد به نفس یک ویژگی کلی نیست. برای مثال ممکن است شما در رانندگی به دلیل مهارت زیاد، اعتماد به نفس بالایی داشته باشید، اما در مهارت‌های اجتماعی اعتماد به نفس کافی نداشته باشید. بنابراین در بیان این ویژگی باید به مهارت‌ها و توانایی‌های‌تان توجه کنید.

اگر بدانیم چه دلایلی باعث کاهش اعتماد به نفس در وجود ما و اطرافیان‌مان می‌شوند، بهتر می‌توانیم برای افزایش اعتماد به نفس تلاش کنیم و به اعتماد به نفسی که انتظارش را داریم، برسیم.

این نکته مهم را هرگز فراموش نکنید که همه ما در کاهش و یا افزایش اعتماد به نفس در خود و دیگران نقش داریم. بنابراین لازم است بیاموزیم که برای جلوگیری از کاهش آن از چه رفتارها و صحبت‌هایی دوری کنیم. دلایلی که در ادامه بیان می‌کنیم را جدی بگیرید.

۱.بازخورد‌های منفی مکرر

ممکن است در کودکی بعد از هر شکست یا ناکامی در انجام کامل کارها یا حتی بازی‌های بچه‌گانه، بازخوردهای منفی گرفته باشید. جملاتی مثل «تو نمی‌توانی»، «تو بی‌عرضه هستی» و… در هفت سال اول زندگی، فرد را در بزرگسالی به انسانی با اعتماد به نفس پایین تبدیل می‌کند. زیرا این جملات در ذهن کودک باورهای محدود کننده ایجاد می‌کند.

انتقادهای پی در پی از دیگران و تاکید بر بی‌عرضه بودن، اعتماد به نفس فرد را در مدت زمان کوتاهی از بین می‌برد. به همین دلیل همه ما باید مراقب رفتارهای خود باشیم و بی‌مورد از دیگران انتقاد نکنیم.

البته لازم به ذکر است که خود شما نیز می‌توانید با گفتگوهای درونی منفی، ایرادات مکرر و نقدهای نابجا از خود، اعتماد به نفس‌تان را از بین ببرید و به این باور برسید که نمی‌توانید هیچ کاری را درست و اصولی انجام دهید.

۲.کمال‌گرایی والدین

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل اعتماد به نفس پایین در بزرگسالی کودک، کمال‌گرایی والدین است. اغلب والدین از کودک خود انتظاراتی بیش از آن‌چه در توانش هست، دارند و در نتیجه موفقیت‌های کوچک او را نمی‌بینند.

این اتفاقات باعث می‌شود که کودک به مرور زمان از انجام هر کاری سر باز زند و باور داشته باشد که در انجام آن کار، اطلاعات و مهارت کافی ندارد، زیرا همیشه از کارهای او ایراد گرفته شده و او را سرزنش کرده‌اند.

مقایسه فرزندان با یکدیگر نیز یکی از پرتکرارترین اشتباهات والدین است. آن‌ها دوست دارند فرزندشان از دیگران بهتر و موفق‌تر باشد. در صورت عدم رسیدن به این خواسته، مدام کودک خود را در انجام هر کاری سرزنش می‌کنند. غافل از این‌که اعتماد به نفس کودک را کاهش می‌دهند و به مرور در بزرگسالی هم ادامه پیدا می‌کند.

۳.شکست‌های پیاپی

از مهم‌ترین دلایل اعتماد به نفس پایین تجربه شکست‌های کوچک و بزرگ است. انتخاب اهداف بزرگ و دور از دسترس، کسب نکردن مهارت و اطلاعات کافی، نسنجیدن چالش‌ها و مشکلات رایج در مسیر، از تله‌هایی هستند که اشخاص را با شکست مواجه کرده و به دام اعتماد به نفس پایین می‌کشانند.

برای رهایی از این مشکل باید به درستی مهارت هدف‌گذاری را بیاموزید. 

۴.بی‌توجهی والدین

اغلب والدین در تمام مدت به انجام کارهای خود مشغول بوده و نسبت به هر کاری که فرزندان‌شان انجام می‌دهد، بی‌توجه هستند. کودکان دوست دارند مورد توجه والدین قرار بگیرند و برای رسیدن به کوچک‌ترین موفقیت، تشویق شوند.

اگر این احساس در ذهن فرزند شکل بگیرد که کارها و فعالیت‌هایش برای دیگران اهمیتی ندارد، به مرور زمان دلسرد شده و اعتماد به نفسش کاهش پیدا خواهد کرد. زیرا تصور می‌کند که برای هیچکس ارزش ندارد.

این اتفاق باعث می‌شود تا شخص نتواند در بزرگسالی موفقیتی کسب کند.

۵.نداشتن حامی

همه ما دوست داریم در طول زندگی، حامی و پشتیبان داشته باشیم. بزرگ‌ترین حامی‌های ما اعضای خانواده و دوستان صمیمی ما هستند.

اگر در این زمینه بی‌توجهی صورت بگیرد و فرد احساس کند در انجام کارهایش هیچ کس او را حمایت نمی‌کند، رفته رفته اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد.

اگر در طول زندگی خود با هریک از این دلایل مواجه شدید و احساس کردید که بنابر این دلایل اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اید، زمان آن رسیده به فکر راه‌حلی برای افزایش اعتماد به نفس‌تان باشید.

احساسات اولیه یا اولین تجربه‌های حسی که در شما شکل گرفته‌اند، یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی هستند که اعتماد به نفس شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. اولین باری که راه رفتید، اولین باری که قهر کردید، اولین باری که حرف زدید.

این‌که در هر کدام از این اولین‌ها چه بازخوردهایی از اطرافیان‌تان گرفته‌اید و چه حسی در شما بیدار شده است، باعث می‌شود در بزرگسالی نیز هر زمان که این اتفاقات شبیه گذشته برای‌تان رخ داد، همان احساسات در شما بیدار شوند.

تجربه احساسات اولیه نقش مهمی در شکل‌گیری اعتماد به نفس در افراد دارد. برای مثال زمانی که کودک برای اولین بار تلاش ناکامی در برداشتن شیء بالای میز دارد، بازخوردی که از اطرافیان می‌گیرد می‌تواند هر یک از این موارد باشد:

تو نمی‌تونی بذار من بهت بدم،چه تلاش فوق‌العاده‌ای کردی،الان کمکت می‌کنم تا خودت برداری.

اولین بازخورد باعث پایین آمدن اعتماد به نفس و باور ناتوانی در فرد می‌شود. دومین بازخورد که نتیجه‌گرا نبوده و تلاش فرد را مورد تشویق قرار می‌دهد، باعث شگل‌گیری احساسی از جنس موفقیت در او می‌شود. بازخورد سوم نیز به فرد می‌فهماند که برای انجام کارها می‌تواند روی حمایت دیگران حساب کند.

اعتماد به نفس پایین همه جنبه‌های زندگی شما را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. زمانی که اعتماد به نفس‌تان پایین است:

در روابط خود دچار سردرگمی شده و نمی‌توانید مسئولیت بار عاطفی یک ارتباط مؤثر را به درستی بپذیرید،خودتان را همواره در انجام کارها دست کم می‌گیرید و با این باور که توانایی و مهارت کافی ندارید، دیگران هم به شما برای انجام کارها اعتماد نمی‌کنند،نمی‌توانید حق خود را از دیگران بگیرید و در نتیجه حال‌تان بد می‌شود،باور خواهید داشت که توانایی و عرضه شروع هیچ کاری را ندارید و به راحتی از رسیدن به آرزوها و اهداف‌تان دست می‌کشید،و… 

راه‌های درمان اعتماد به نفس پایین

۱.کمی خودخواهی

بیاموزید به خودتان احترام بگذارید. به خواسته‌های نابه‌جای دیگران در انجام کارهایی‌ که از توان و وقت شما خارج است، نه بگویید و برای احساس ارزشمندی خود دنبال تایید دیگران نباشید.

کمی خودخواه بودن هیچ ایرادی ندارد. حتی برعکس باعث می‌شود تا مورد احترام و تشویق دیگران قرار بگیرید. زیرا دیگران، شما را فردی محکم و با اعتماد به نفس می‌بینند.نه گفتن را بیاموزید.

۲.ایجاد حریم در روابط

برای روابط‌تان با دیگران، حد و اندازه تعیین کنید. اصلا لازم نیست در هر زمان و مکان و برای هر کدام از آشنایان‌تان، همیشه در دسترس باشید تا دیگران را راضی نگه دارید. یادتان باشد راضی کردن همه اشخاص امری محال است.

اگر بر خلاف این عمل می‌کنید، باید بدانید که تنها زمان و فرصت خود را برای پرداختن به کارهای مهم و اساسی زندگی‌تان تلف کرده و راه رسیدن به اهداف‌تان را طولانی‌تر می‌کنید.

۳. درمان اعتماد به نفس پایین :حفظ آرامش

آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید به احساساتتان در شرایط مختلف مسلط باشید. برای حفظ آرامش لازم است بررسی کنید که چه چیزی باعث برانگیختگی احساسات شما شده است. سپس با رسیدن به این آگاهی می‌توانید موقعیت تنش‌زایی که در آن قرار دارید را ترک کنید و در آرامش تصمیم بگیرید که بهتر است چه کاری انجام دهید.

۴.تعهد بیش از اندازه ممنوع

خود را بیش از اندازه متعهد به انجام کاری نکنید و تمام زمان‌تان را برای انجام آن صرف نکنید. کمال‌گرایی را کنار بگذارید و از خودتان توقع نداشته باشید در ۲۴ ساعت شبانه‌روز اندازه یک هفته کار کنید. این روش یکی از بهترین راه‌های درمان اعتماد به نفس پایین است.

تعهد بیش از اندازه به انجام یک کار باعث می‌شود تا از خودتان و اطرافیان‌تان غافل شوید و تحمل شکست نداشته باشید.

۵.شناسایی نوع اضطراب

نوع استرس و اضطراب خود را شناسایی کنید. به این صورت که بررسی کنید استرس شما به این دلیل است که توانایی انجام کاری را ندارید یا از احساس ناتوانی است؟ این دو با یکدیگر تفاوت دارند. اگر در انجام یک کار احساس ناتوانی می‌کنید، ممکن است این احساس غیر واقعی بوده و تنها به باورهای‌تان بستگی داشته باشد.

بنابراین لازم است مراقب باشد به دام اضطراب‌های کاذب و بیهوده که از احساس ناتوانی سرچشمه می‌گیرد، نیفتید.

۶. درمان اعتماد به نفس پایین : دیدن ترس‌ها

با تر‌س‌های‌تان مواجه شوید. برای این کار لازم است بررسی کنید که از چه چیزی ترس دارید. برا رسیدن به پاسخ صحیح باید با خودتان صادق باشید. سپس با شناخت ترس‌های‌تان می‌توانید به درون آن‌ها پا بگذارید تا متوجه شوید چیزی که شما را می‌ترساند حاصل عدم توانایی نبوده، بلکه احساس ترس کاذب است.

۷.خوب گوش کردن

با دقت به حرف‌های دیگران گوش کنید. هیچ تفاوتی ندارد به حرف‌های دوست‌تان گوش می‌دهید یا رییس‌تان، مهم این است که به خوبی و با تمام وجود، حرف‌ها را بشنوید و اگر سوالی داشتید یا بخش‌هایی از صحبت را متوجه نشدید، بپرسید.

حتی می‌توانید مطلبی که از حرف‌ها متوجه شده‌اید را دوباره بیان کنید تا بتوانید ارزیابی درستی از حرف‌ها و در نتیجه از خودتان داشته باشید. این کار باعث می‌شود تا کارهایی که به عهده شما قرار داده می‌شود را با دقت و کامل انجام دهید.

یادگیری مهارت گوش دادن، اعتماد به نفس‌تان را کاهش می‌دهد. زیرا به شما کمک می‌کند تا از اشتباهات و کج‌فهمی‌ها دوری کنید.

۸. درمان اعتماد به نفس پایین : اظهار نظر

خودتان را وادار کنید در جمع‌های مختلف و در رابطه با موضوعی که از آن اطلاعات کافی دارید، اظهار نظر کنید. این کار اعتماد به نفس‌تان را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

بنابراین از این‌که نظر و عقیده خود را با دیگران در میان بگذارید، واهمه‌ای نداشته باشید. حتی اگر متوجه شدید که دیگران در مورد شما نظر اشتباهی دارند، با صراحت و محکم در برابر آن‌ها بایستید و از خودتان دفاع کنید.

۹.احساس ارزشمندی

به خودتان یادآوری کنید که حتی اگر برخی از مهارت‌ها را به خوبی بلد نیستید، برای مثال آشپز راننده ماهری نیستید و یا نمی‌توانید به خوبی در هر جمعی صحبت کنید، باز هم انسان ارزشمندی هستید. احساس ارزشمندی مهم‌ترین رکن اعتماد به نفس است.

فراموش نکنید که دیگران زمانی به شما احترام می‌گذارند و شما را فرد ارزشمندی می‌دانند که خودتان به این باور رسیده باشید.

۱۰.درمان اعتماد به نفس پایین : مقایسه ممنوع

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. مطمئن باشید شما و دیگری هر کدام در جایگاه خود بهترین هستید. این باور را کنار بگذارید که مثلا اگر خیاط خوبی هستید، حتما باید مدیر یا حسابدار خوبی هم باشید.

شما در هر جایگاهی که هستید، با شرایط روحی و جسمی که دارید، سنجیده می‌شوید. پس خودتان را با دیگران مقایسه‌ نکنید و باعث کم شدن اعتماد به نفس‌تان نشوید. هر انسانی با توجه به استعدادها و توانایی‌هایی که دارد، منحصر به فرد است.

۱۱.مشاهده‌ دارایی‌ها

شما هستید، خانواده‌ای دارید که دوست‌تان دارند، دوستانی دارید که با آن‌ها رابطه برقرار می‌کنید و چندین و چند نکته مثبت دیگر که جزوی از دارایی‌های‌تان محسوب می‌شوند.

برای مثال اگر مشغول مطالعه این مطلب هستید، می‌توان گفت که چشم‌ها و انگشت‌های سالمی دارید. دارایی‌های خود را ببینید و مطمئن باشید در حل مشکلات و مسائل‌تان تنها نیستید و بدون شک می‌توانید روی دارایی‌های‌تان حساب کنید.

به یاد داشته باشید که اگر به نکات منفی زندگی خود توجه کنید، به هیچ موفقیتی نمی‌رسید. زیرا اعتماد به نفس کافی برای انجام کارها ندارید.

مقابل آینه بایستید و به نقاط قوت خود فکر کنید. شاید شما دو نوع غذا را به خوبی بپزید، خط خوشی داشته باشید، صدای خوب و طبع لطیفی داشته باشید. همه این‌ها داشته‌های شما هستند که ‌می‌توانید به آن‌ها افتخار کنید و حال‌تان با آن‌ها خوب باشد.

توصیه می‌کنیم دفتری تهیه کنید و به‌طور روزانه 3 مورد از توانایی‌های‌تان را بنویسید. در نوشتن توانایی‌های‌تان باید جزئی‌نگری داشته باشید. در مدت زمان کوتاهی متوجه توانایی‌های خود می‌شوید.

امیدوارم موارد مطرح شده برای شما مفید واقع شود.

چنانچه سوالی بود در کنار شما هستیم.

در پناه حق موفق باشید.

 

 

تصویر بهارلویی

در نوبت پاسخگویی