كشورهاي شيعه مذهب در جهان كدامند؟

13:47 - 1393/07/01
چکیده: در ابتدا بايد به عرض برسانيم كشوري كه مذهب رسمي آن مذهب شيعه باشد غير از ايران و آذربايجان كشور ديگري نيست و در آذربايجان هم بعد از فروپاشي شوروي به تبع تركيه قوانين لائيك جريان دارد و تنها ايران است كه مذهب رسمي آن شيعه مي‌باشد امّا كشورهايي كه به نحوي شيعيان در آن حضور دارند عبارتند از:...

كشورهاي شيعه مذهب در جهان (به جز ايران) كه در آنها مذهب تشيّع مذهب رسمي است كدامند؟ هم‌چنين كشورهايي كه پذيراي شيعيان هستند (شيعيان ساكن در آنها حضور دارند ولي مذهب رسمي شيعه نيست)؟

پاسخ:

در ابتدا بايد به عرض برسانيم كشوري كه مذهب رسمي آن مذهب شيعه باشد غير از ايران و آذربايجان كشور ديگري نيست و در آذربايجان هم بعد از فروپاشي شوروي به تبع تركيه قوانين لائيك جريان دارد و تنها ايران است كه مذهب رسمي آن شيعه مي‌باشد امّا كشورهايي كه به نحوي شيعيان در آن حضور دارند عبارتند از:

كشور‌هاي قارة آسيا:1.تركيه، دين 98% از مردم تركيه اسلام است ولي در قانون اساسي تركيه از اسلام به عنوان دين رسمي مردم ياد نشده است در اين كشور اقليّت شيعه وجود دارد.
2. افغانستان: كه شيعيان آن بيشتر در شهرهاي مزار شريف,كابل, باميان غزني و هرات و ارزگان سكونت دارند.
3. عراق: تقريباً دين تمامي مردم عراق اسلام است كه حدود بيش از نيمي از آنان را شيعيان تشكيل مي‌دهند.
4. سوريه: دين 90% مردم اسلام است و مسلمانان اين كشور را در درجه اوّل برادران اهل تسنن بعد علويان و اسماعيلي‌ها تشكيل مي‌دهند.
5. اردن: 95% از جمعيت مردم اردن را مسلمانان تشكيل مي‌دهند و اقليت با شيعه است.
6. لبنان: 50% جمعيت لبنان را مسلمانان تشكيل مي‌دهند شيعيان لبنان در جنوب كشور ساكنند واز محروم‌ترين مردم كشور به حساب مي‌آيند در حال حاضر مركز شيعيان در جنوب شهر صدر است.
7. كشورهاي شبه جزيره عربستان: عربستان، يمن (كه شيعيان آن بيشتر شيعه زيدي هستند) عمان، امارات متحده عربي، قطر، بحرين (نيمي از آن را شيعيان تشكيل مي‌دهند)، كويت كه دين اين كشور هم اسلام است .

كشور‌هاي شبه قاره هند: هند, پاكستان، بنگلادش، مالديو، مالزي، اندونزي، برونئي، از كشورهاي مسلمان به شمار مي‌روند ولي اكثريت در آنها اهل سنت مي‌باشند و شيعيان در اقليت هستند.

كشور‌هاي قاره آفريقا: مصر، ليبي، تونس، الجزاير، مراكش، سودان، چاد، نيجر، مالي، موريتاني، كشور صحرا، نيجريه، گينه، سنگال، گامبيا، گينه‌بيسائو، سيرالئون، بوركينافاسو، سومالي، ‌جيبوتي، تانزانيا، كومور از جمله كشورهاي مسلمان آفريقا مي‌باشند كه اقليت شيعه در آن ها وجود دارد.

كشور‌هاي آسياي ميانه مانند: ازبكستان، تاجيكستان، قزاقستان، قرقيزستان، تركمنستان، گرجستان، هم از كشورهايي هستند كه اقليت شيعه در آن وجود دارد از ميان اين‌ها آذربايجان كشوري شيعي است و اهل سنّت در آن در اقليت هستند.
از كشورهاي مسلمان اروپا كشور آلباني و بوسني و هرزگوين مي‌باشد كه اقليت شيعه در آنها وجود دارد.
لازم به توضيح مي‌باشد كه كشورهاي هم هستند كه شيعيان در آن وجود دارند امّا چون اقليت آن خيلي كم است نسبت به جمعيت آنها مانند: چين، ژاپن، آمريكا، انگليس، آلمان، استراليا و روسيه و غيره كه از كشورهاي اسلامي به شمار نمي‌آيند.

منبع: نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

نظرات

تصویر hosseinz
نویسنده hosseinz در

1 میلیارد میشینن ال کلاسیکو رو میبینن؛ کی پیام و امام ما رو میشناسه !
اینهمه متن میخونیم ؛ کتاب میخونیم ؛ با خودمون باید به گور ببریمش؟ هرکی بلده پادکست درست کنه ؛ ترجمه کنه ؛ کلیپ درست کنه

ما شیعه ها پیام داریم ؛ امام دارم

غفلت و خمودی هم داریم!

تصویر ایران سربلند
نویسنده ایران سربلند در

به نظرمن ایران باید ازشیعیان دنی حمایت مادی ومعنوی کند تاجایی که سران کشورها شیعه باشند مثل عراق سوریه ایران باید به یمن کمک کند تاشیعیان به قدرت برسند باید کاری کنیم افعانستان وبحرین وقطر وامارات هم سرا ن شیعه مذهب داشته باشند بامحوریت ایران به امید خداویاری اقاامام عصر عج

با عضویت در خبرنامه مطالب ویژه، روزانه به ایمیل شما ارسال خواهد شد.