تکلیف من و امثال من چیه ؟

21:25 - 1394/07/07

سلام
خانمی هستم 28ساله
قبلا شاغل بودم اما شغلمو به دلایلی که به خودم مربوط نمیشه از دست دادم و پس اندازمم بمرور توی خانواده خرج شد . الان بیکارم و یک سالی هست دنبال کارم اما انگار قحطیه(توی شهرستان ما)
در حال حاضر خواستگارانی دارم
اما باورکنید توانایی خرید حتی یه جاروبرقی رو نداریم.شرایط مالیمون مناسب نیست . حتی وام رو نمیتونیم بگیریم که بخایم قسطشو بدیم . برای همین هرچی کارمیکردم قسمت اعظمش خرج خونه میشد و حالا پس اندازی ندارم .
برای همین از فکر جهاز چندمیلیون تومنی و خرید داماد ، داریم خواستگارها رو رد میکنیم .
میدونم طبیعیه و هرچقدر سن دختر بالا بره همه چیزش رو به افول میره . اما همین خواستگارها که بعد از کلی پیدا میشن مجبورم جواب کنم . چون من و خانوادم از عهدش برنمیایم . بالاخره یه دختر اگر بخواد ازدواج کنه هرچقدرم که بخواد ساده برگزار کنه ، باید 30 میلیون هزینه کنه . اگر هم نخوای هزینه کنی باید یا رد کنی یا باید بری و بعد سرکوفتش رو بشنوی .
این روزها غصه های زندگیم خیلی زیادن
به خونه ساده و کوچیکی که اسباب اساسیش معمولا قدیمین و این برا من مهم نیست و برای دیگران خیلی مهمه و شده معیار انتخاب
به نجابت و سادگی که کمیاب شده و اگر باشه دیگه خریدار نداره
به ارزشهای اخلاقی ای که فرو ریخته
به همسنهام که ازدواج کردن بچه دارن اما نصف مهارتهای منو ندارن واقعا غبطه میخورم .
به کارفرمایی که پست خالیشو به من نمیده چون به تعبیر خودشون باظاهری آراسته و روابط عمومی قوی نیستم .
منی که اینقدر با همه باگشاده رویی و احترام و صبوری برخورد میکنم که بعضی وقتها احساس میکنم حق خودم ضایع میشه . منی که با تمام وجود فسادهایی که اطرافم بوده و هست اما سالم زندگی کردم و سعی کردم عبادتمو ترک نکنم با وجود تمام مشکلات مالی که خانوادم داشته و گریبانگیر خودم بوده ، در فکر خالی کردن جیب نامحرم به بهانه دوستی نبودم ؛ همیشه پول کم و حلال خودمو خرج خانواده کردم ، چون درد اونا رو درد خودم دیدم بغضشون رو بغض خودم دیدم . الانم اونا رو ذره ای بابت مشکلاتی که پیشرومه مقصر نمیدونم و عاشقانه دوستشون دارم .
چی قراره بشه ؟
تکلیف من و امثال من چیه ؟

http://btid.org/node/75193
تصویر maleki
نویسنده maleki در

با سلام ضمن تشکر فراوان از همراهان که با دقت این پست را نظر دادند . با توجه به آمار بالای بازدید و نظرات بر آن شدیم تا چیکده نظرات و راهکار نهایی کارشناسان را در این قسمت درج کنیم.
مقداری زیادی از مشکلات یاد شده به دیگران و یا محیط و به قول دوستان به فرهنگ و دیدگاه های احاد مردم بستگی دارد ولی قسمتی از ان نیز به خود شما بستگی دارد . همانطور که ذکر کردید شما داری محسنات اخلاقی زیادی هستید
هستند کسانی که فرصت زیادی را صرف می‌کنند تا صفات اخلاقی را مثل ازخودگذشتی را درخودشان ایجاد کنند.حال شما درمطلبی که ذکر کردید از این نوع صفات خوب مورد علاقه خدا و اهل بیت را دارید.
 البته کسب این صفات یک حرفی است و نگه داشتن آن نیز حرفی دیگر چون شیطان دوکار دارد یکی نگذارد کسی به این صفات دست پیدا کند و اگر حریف نشد در قدم بعد سعیش بر گرفتن آن از شخص است. پس بحث شما نه تنها مقابله با مشکلات اجتماعی است بلکه در مبارزه بزرگ با شیطان نیز وارد شده اید که ما و همه همکارانمان برای پیروز شدن شما دعا خواهیم کرد.
قبل از ورود در بحث بعدی با هم این آیه شریفه را قرائت می‌کنیم تا درباره دیگران و زندگی آنها دیدگاه بهتری داشته باشیم:

خداوند در آیه 131 سوره طه می‌فرماید:

«وَ لا تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَیرٌ وَ أَبْقى‏»
و هرگز چشم خود را به نعمت هاى مادى كه به گروه‏هایى از آنها داده‏ایم میفكن كه اینها شكوفه‏هاى زندگى دنیاست و براى آنست كه آنان را با آن بیازمائیم و روزى پروردگارت بهتر و پایدارتر است
.

اما اینکه شما به خاطر نداشتن جهیزیه خواستگارانتان را رد می‌کنید اصلا کار درستی نیست.اگر کسی شما را قبول کند و وارد خانه شما شده و با شما خانواده تان انس بگیرد دیگر لزومی ندارد شما برایش تعریف کنید چون آن زمان مشکل شما مشکل او نیز خواهد شد. البته بسیار مهم است که شما و خانواده تان بسیار خوب با همسرتان برخورد کنید.
هدف بنده از عنوان این موضوع کمکی آوردن برای شماست یعنی الان شما تنها این مشکل را دارید به دوش می‌کشید در موقع ازدواج مردی نیز درکنار شماست.
چه بسا با ازدواج کردن شما شرایط شغلی شما نیز حل شود.ممکن است بتوانید با همسرتان یک شغلی را براه انداخته یا کسی باشد که به همکار نیاز داشته باشد. شخصی را قبول کنید که به حداقل های زندگی قانع باشد و توقع تهیه جهاز انچنانی نداشته باشد.
البته شخصی چون شما نباید از امدادهای غیبی غافل شود و حضور و کمک خداوند را فراموش کند.
ناگفته نماند نماندن شما در آن کار نیز مصلحت خدا بوده چون کسی که به شئونات دینی و اجتماعی احترام نگذارد مالش نیز برکت نخواهد داشت و دوام نخواهد آورد.
به فرموده امام علی النقی الهادی :

" ان الحرام لا ینمی و ان نمی لا یبارک له فیه و ما انفقه لم یوجر علیه و ما خلفه کان زاده الی النار"
به راستی که حرام افزایش نمی یابد و اگر افزایش یابد برکتی ندارد و اگر انفاق شود پاداشی ندارد و اگر بماند توشه ای به سوی آتش خواهد بود
(1)

از دست رفتن فرصت ها و جوانی بزرگترین مساله ایست که خود شما نیز به آن اشاره کردید.چون ممکن است روزی دارای جهیزیه مورد اشاره باشید ولی هیج خانه ای پیدا نشود که در آن این جهیزیه را بچینید.پس اینکه الان جهاز ندارید ولی خوستگار دارید بسیار بهتر است تا روزی برسد بهترین جهاز را داشته باشید اما کسی به خواستگاری شما نیاید یا شانیت شما را نداشته باشد.
موفق و موید باشید.
پی نوشت :
 

(1) کافی ج 5 ص 125

تصویر Mohammad_1365

سلام
این هم از مزیتهای داشتن کشور به ظاهر اسلاميه، وام خودرو 25 میلیون و وام ازدواج 3 میلیون
آدم های لایق و تحصيلکرده بیکار و آدماي نالایق مشغول کار
اگر خواستگارت آدم منطقی هست بهش مشکل رو بگو. پاک بودن شما یه سرمایه بزرگ و با ارزشترين جهیزیه برای خواستگار هست. همه دنبال جهیزیه نیستن.
همچنین موسسه هایی هستن که در رابطه با جهیزیه کمک میکنن، البته بدون منت و فقط به خاطر خدا
موفق باشی

تصویر merida
نویسنده merida در

دربرابر خانم هایی مثل شما فقط باید تعظیم کرد...بخاطر این درجه از پاکی دلتون...
شما مطمعن باش در برنامه ریزی خدا شما هم سهمی داری.که بوقتش میاد در وهله اول  خواستگارتون رو قبول کنید..

تصویر مهسا24
نویسنده مهسا24 در

سلام دوست عزیز
ای کاش این نحوه غلط جهیزیه دادن خانواده دختر ها و هزینه های سرسام آور و حتی مراسم مسخره جهیزیه دیدن منسوخ می شد. ای کاش مراسم بله برون و عقد و عروسی خیلی خیلی ساده برگزار می شد تا به هیچ کسی فشاری نیاد.
تجمل گرایی و اشتیاق به اشرافی گری داره جامعمون رو نابود میکنه . وقتی مجرد بودم برایم خواستگارهایی می آمد که اولین سوالشان این بود که محله تان کجاست؟ منزلتان اجاره ای است؟؟؟ و....
واقعا اوایل انقلاب هم این همه سختگیری در جهیزیه دادن و خونه خریدن پسر و... بود. به خدا قسم فشار خیلی خیلی زیادی به خانواده های دخترها بابت جهیزیه می آید خب اگر پسری حتی به اندازه کمتر از 10 میلیون تومان خرج کند می تواند وسایل اولیه زندگی را خریداری کند خانواده دختر هم هرچقدر که دارند بدهند. این همه کریستال دکوری، چندین دست قاشق و چنگال، بیست قلم وسایل برقی اصلا استفاده میشه؟؟؟؟؟؟ حالا کسی رو تخت نخوابه یا رو مبل نشینه یا تلویزیون 40 اینچ نداشته باشه نمیتونه زندگی کنه؟؟؟؟؟ مگه پدرمادرهای ما با وضعیت ساده تر از اینها زندگیشون رو شروع نکردن؟؟
خداییش چند بار از این همه وسایلی که یکسری تو جهیزیه شون دارند استفاده می کنند ؟؟؟؟
اگه هممون دیدگاه و سبک زندگیمون را عوض کنیم خدا از دستمون خوشحال میشه
 

تصویر iraniran
نویسنده iraniran در

اول سلام

بعد من قضیه خودم بگم تا بدونید همه ی خواستگارا شبیه هم نیستن

من پسری ام 27 ساله خونه کار ماشین همچی اوکی دارم حتی وسایل خونه

چندین جا رفتم یا اونها اوکی ندادن یا من

خلاصه الان به یه دختری علاقه مندم میدونم دختر به اینها پاکی با این اخلاق رفتار معرفت همچی تموم

خانواده دختر اوضاع مالی بدی دارن هم من هم پدر و مادرم چون همه مون دختره رو دوست داشتیم روز اول گفتیم که ما هیچ چیزی نمی خواهیم گفتیم فقط دختر
اصلا هم بحث سرکوفت نیست چون دختره ارزشش به تمام دنیا داشت
ولی دختری که خوب نباشه جهیزیه داشته باشه 100 میلیون فایده چه داره

من از دختری خوشم میاد که صادقانه بیاد مشکلشو بگه

نتیجه گیری:
به اعتقاد بنده همه جوونها یا خانواده ها مثل هم نیستن اینو مطمئن باش اینقدر منفی فکر نکن اکثر جوونها دوست دارن خانمشون صادقانه باهاش صحبت کنه

اگر خواستگاری تو دلت نشست باهاش صادقانه صحبت کن بگو اینجور قضیه ی هست میخوای تا چندین مثال بزنم که دختر ازدواج کرده هیچی نداشته ماله همسایه مون اقواممون الانم زندگیشون بهتر شده (منفی نباش صادق باش )

چاکرم
 

تصویر امیر علی.

با سلام.
خواهرم قصه شما رو که خواندم خیلی ناراحت شدم.

اینجا 12میلیارد میدن به یه مربی خارجی کی روش که بیاد یه توپ زدن رو به بازیکنان یاد بده اما حاظر نیستن یه 5میلیون وام بدن به جوان بدبخت که ازدواج کنه.
میلیاردی خرج فوتبال وبازیکنان در اخرم سربازی نرفتن
اینجا صدا و سیما اقای حسینی مجری شبکه سه میگه عدد 1رو بفرس به 3060یافلان شماره تا از فوتبال حمایت کنی ایجوری هر روز پیامک میزنننن و wتومن از حسابمون میدزن تازه صدا هیچگونه اطلاع رسانی نداره شکایتم کنی میگگنننن شما از تیم خود حمایت کردی شکایت قابل قبول نیست...صدا باید بجای تبلیغ حمایت از تیم از من و شما حمایت کنههه که متاسفانه نمیشه
ابجی تمام این سختی ها رو تحمل کنننن تحمل کنننن
بعد از این دنیا دنیای هم هستش اون دنیا حقتو از اون مسولینی ک کوتاهی کردن و میلیاردی خوردن میگیریم
ِِِِِ....

تصویر هانا
نویسنده هانا در

همه که اینجوری نیستن مثلا مامانه من با اینکه ما رسمه جهاز دادن داریم عقیده داره برا داداشم در آینده باید وسایله خونه رو خودش بخره نه عروسش
و مطمئنا هیچوقتم سرکوفت نمیزنه خب همه که مثله هم نیستن شما به خواستگاراتون بگید یا قبول میکنن یا نمیکنن همینجوری رد نکنید
شما که داری رد میکنی خب بگو دلیلشو بهشون بعد

تصویر hasti29
نویسنده hasti29 در

خواهر عزیزم اینجا نظرات خوبی برات گذاشتن . بعضی دوستان گفتن که وقتی کسی میاد خواستگاری شما راجع به شما تحقیق کرده و تقریبا از وضع مالیتون خبر داره اما همیشه که اینطور نیست خیلی وقتا ظاهر رو به هر ترتیبی که باشه افراد حفظ میکنن و آبرو داری میکنن و از ظاهر نمیشه فهمید با این حال من میگم حتی اگر این طور باشه هم باز هم جای امید زیادی هست . بذار منم تجربه شخصی خودمو بگم. چند سال پیش یه آقایی خواستگار من بودن اما ما به خاطر مشکلی که داشتیم( البته مالی نبود و در اهرمن هم اثری از مشکل مالی نبود .ولی موضوعی بود که به هیچ عنوان نمیخواستیم کسی بفهمه و بالطبع وقتی فرد جدید به خانواده اضافه میشد میفهمید!) بنابراین همه خواستگار رو رد میکردیم .ایشون چند باری اصرار کردن ولی وقتی جواب رد شنیدن حدس زده بودن شاید به خاطر جهیزیه ست (چون من اون موقع خواهر بزرگتر از خودم داشتم و ایشون اینقدر شعور داشت که این موضوع رو هم در نظر گرفته بود که تهیه جهیزیه برای دو دختر سخته)با واسطه و به صورت غیر مستقیم و خیلی محترمانه به ما فهموند که خودش حاضر همه وسایل رو بخره  و اگه دلیل ما برای رد کردن همچین چیزی هست براش مهم نیست. ولی خب ما هم دلایل خودمونو داشتیم که البته والدینم وجود خواهر بزرگترم رو بهونه کردن که اون هنوز مجرده !!
اینا رو گفتم که بدونی همه ظاهر بین و دهن بین نیستن آدم خوب زیاده .از کجا میدونی خدا به خاطر کمکی که به خانوادت کردی بین اون آدما یه مرد خوب رو برات نفرستاده!؟

تصویر یاسمین زهرا

عزت نفس و اعتماد بنفست رو بالا ببر دوست من! نه که مهم نباشه این چیزا اما وقتی برا خودت گنده اش میکنی میشه نقطه ضعفت!
خدا مسبب الاسبابه..به این حرف ایمان دارم از خودش صبر بخواه و تحمل و اینکه ادمی رو سر راه زندگیت قرار بده که بجای چند تا تیر و تخته نگاهش به منش و شخصیت و خانومی شما باشه..
خواستگاراتونو راه بدید بذارید چند جلسه صحبت کنید وقتی به یه شناخت نسبی رسیدید مسئله جهاز و اینا رو مطرح کنید نه که همون روز اول و جلسه اول
اون بالاسری کارش خیلی قشنگه بخودش قسم!
پس دره رزق رو نبند رو خودت عزیزمن..همین اومدن و رفتن خواستگار هم برکت میاره باید بیان تا شما رو بشناسن یا نه عزیزمن؟ مردم بندگان خدا که مسلح به سلاح علم غیب که نیستند که ابجیم!
خوشبخت باشی دوست منcheeky
 

تصویر عشق پاک

سلام
حیفم اومد این حرف رو نزنم؛
معمول و عرف پسرای جامعه این هست که سمت و سوی دخترهایی میروند که همه چیزشون از جمله جهیزیه و وضعیت مالی خونوادش کامل و خوب باشه ؛ این ظاهر قضیه هست و غیر قابل انکار! حتی در مورد خود من!
اما از یه طرف دیگه ، پسری مثل بنده ، ایمان و اخلاق و تحصیل و مرام و فرهنگ و شخصیت دختر و خونوادش خیلی براش مهمتر هست و اگه از بابت این مسائل مطمئن باشه ، حاضر هست همه چیز ( از جمله ضعف مالی خانواده دختر) رو فدای ایمان و اخلاق دختر و خونوادش بکنه.
اینی رو که گفتم حاضرم روش قسم بخورم.
ولی مشکل اینجاست که پسری مثل من نوعی ، از کجا باید این چیزها رو بدونه و مطمئن بشه؟! بر خلاف وضعیت مالی و مادیات و جهیزیه که خیلی راحت و از دور قابل تشخیص هست!
پس به نظر من همینجور نسنجیده خواستگارها رو رد نکنید! چه بسا بعضی هاشون به اون اطمینان رسیده باشند و یا برخی هم نیاز دارند که با شما و خانوادتون صحبت بکنند تا خیلی چیزها رو بفهمند.
من نمیدونم شما توی چه محیطی زندگی میکنید ، شهر هستید یا روستا! ولی اگه محیط زندگیتون کوچک هست و خواستگار هم آشنا ، بدونید که اون خواستگار همه چیز شما رو پذیرفته که اومده خواستگاری
ولی اگه محیط شهر هستید که بیشتر خواستگارا غریبه هستند ، به راحتی اونها رو رد نکنید ، اجازه بدید خونواده ها بیشتر با هم آشنا بشن و حرف دلتون رو به اونها بزنید ، چون همینجوری که گفتم بدون شناخت کاری نمیشه کرد.
درضمن ، روی خدا خیلی حساب کن . حتی بیشتر از خیلی!
خیلی خیلی حساب کن. که کارش خیلی درسته!
اگه ما کارمون رو خوب انجام بدیم مطمئنا خدا هم کارش رو خوب بلده!
با آرزوی خوشبختی

تصویر hamidreza1343

خیلی ها فقط دنبال دختر نجیب وپاک میگردند وهیچ توقعی از خانواده دختر ندارند اگر شما با صداقت موضوع رو با اقا داماد درمیان بگذارید حتما درکتون خواهند کرد البته اگر خانواده عاقلی باشند و ان شاالله که خوشبخت بشین

تصویر عشق پاک

نمیدونم اون پسر خوشبخت کیه که شما نصیبش میشین!
واقعا خوش به حالش

تصویر زهرا88
نویسنده زهرا88 در

سلام گلدسته
من فكر نميكنم كسي اينجا حرف از معرفي زده باشه ها
من خودم يكي دلم واسه نسل بعديا نميسوزه.اين خانه از پاي بست ويرانه است.وقتي يكي كه مجلس به دنيا اومدنش با مجلس رقص قاطي شروع بشه ديگه بگير تا آخر اين بچه چي از آب درمياد.
دوره زمونه بديه.همين مونده بشينم غصه نسل بعدي هارو بخورم!

تصویر گلدسته

سلام
متاسفانه یا خوشبختانه امکان معرفی افراد از طریق این سایت وجود نداره .
زهرای عزیزم ، الان همون دوره ایست که گرفتن آتش در دست از حفظ دین راحت تره . سقوط اخلاق و ارزشها نتیجه ای جز این نخواهد داشت . دلم برای نسلی میسوزه که قراره 10 20 سال دیگه ازدواج کنن و زندگی ساز بشن . حالا بازم اونموقع ها که ماخردسال بودیم ، دنیاش بی قل و غش تر بود و هنوز اینقدر همه نقاب به صورت نداشتن . نمیدونم دوره اونها چی میخاد بشه .
اللهم عجل لولیک الفرج

آمین

تصویر زهرا88
نویسنده زهرا88 در

احسنت
ان شاءالله خدا زيادتون كنه

تصویر عشق پاک

سلام
نمیدونم چی بگم!
ولی کاملا حق با شماست!
ولی خب من هم به نوبه خودم حرف دلم رو زدم! چی باید میگفتم آخه؟!
اما حداقل این رو مطمئنم که اگه یه خریدار پر و پا قرص باشه ، با کمال افتخار ، خودم هستم!

تصویر زهرا88
نویسنده زهرا88 در

مگر با این حرفا بشه امثال ما دخترا رو آروم کرد.
لیاقتتون ندارن و از این حرفا
ما گوشمون پر شد از این حرفا
همش حرفه فقط
پاک بودن و اخلاق و ایمان و... تو این دوره زمونه دیگه خریدار نداره متاسفانه یا خوشبختانه.
میگن هرچی راحتتر بگیری قدرتو نمیدونن ،همینه!

تصویر آشا
نویسنده آشا در

با سلام خدمت خواهر عزیزم..به آنچه که تا کنون بودی اصلا شک نکن...اینایی که گفتی در دنیای مادی عین طلاست و در عقبی رستگاری.  اگه تا حالا ازدواج نکردی پس مطمئن باش هنوز مردی که لیاقت داشتن خانوم نجیبی مثل تو رو داشته باشه، وارد زندگیت نشده..به حضرت زهرا(س) توسل کن..بخدا نتیجه میگیری...بعد بیا به ما خبر بده..انشاءالله خوشبخت بشی عزیزم.یا علی

تصویر amir_mahdi
نویسنده amir_mahdi در

خودت واسه خودت مهم باشه نه بقیه ...

ی مدت دغدغه های الکی رو بریزید دور و به خودتون فکر کنید .

ازدواج اصلا مساله نیست که انقدر بخواد شمارو اذیت کنه ، شما ی انسانی با ی اراده ی قوی ، نباید دیگران زمین گیرتون کنه...

تصویر merida
نویسنده merida در

سلام به شما خانم محترم ونجیب.
میدونم منظور شما رو ومیفهمم.اما تو تمام اتفاقای زندگی ی وزنه سنگین سمت انسان هست اون وزنه خداست...خواستگارتون رو قبول کنید هنوزم مردای خوب داریم تو جامعه هنوزم مردایی هستن که مرام ومعرفت ومردونگی دارن دیدم ک میگم و با شرایط شما کنارمیان.
خودت قهرمان زندگیت باش..
خوشبخت باشی و پراز امید و پراز محبت
یاعلی

تصویر زهرا88
نویسنده زهرا88 در

امثال من و تو بايد بشينيم و ازدواج اونايي رو ببينيم كه يا رفتن با طرف دوست شدن يا هركار دلشون خواسته كردن و حالا خوشبختيشونو ميبينيم.
هيچي به روال عادي زندگي ادامه بده

تصویر موذن
نویسنده موذن در

تو فضای مجازی چقد پسرا عاقلن!... ماشالله

تصویر سعید۶۸

دعا کنید تو فضای حقیقیم همینگونه باشیم...

تصویر sadegh37
نویسنده sadegh37 در

چرا خواستگارا رو رد میکنی؟؟؟!!؟؟
بیا باهاشون چند جلسه صحبت کن اگه دیدی بدرد بخوره و آدم حسابی هست آخر کار بهش بگو ما فعلا نمیتون جهیزیه خیلی خوب بدیم ببینید نظر چیه؟
آدم عاقل که یه دختر خوب رو بخاطر جهیزیه ول نمیکنه بجز اینکه عاقل نباشه؟؟!!
توی بوشهر چیزی به اسم جهیزیه وجود نداره. خانواده دختر خواستن و داشتن به دخترشون توی شروع زندگی کمک میکنن همین البته بعضی هم جهیزیه خرکی میدن.
من اصلا یه ظرف رو هم روی همسرم حساب نکردم همش رو وظیفه خودم میدونم. هر چند الان پولی هم ندارم ولی تهیه وسایل زندگی رو با مرد میدونم

تصویر سروناز20

سلام . دوست خوبم اولا یه توصیه میکنم بهت که هیچ وقت برای حرف مردم زندگی نکن ... من خودم تو زندگیم همیشه سعس کردم این وطری باشم تو جرید جهیزیمم اگه رو ی خدا قسمتم کنه چیزی رو میخرم که به کارم بیاد نه به کار مردم ... اصلا از یان مراسم جهیز چیدن و.. هم برگزار نمیکنم که برای خودم دردسر بشه ... خدا رو شکر که جدید برخ یاز عرو سو داماد ها دارن تو این زیمنه یه کارایی میکنن و از این مراسما دیگه بر گرار نیمکنن . تو قانون و شزع ما هم خرید جهیزه با مرده و زن هیچ تکلیفی نداره ...
اما گه واقعا برات باعث نگرانی شده مثل خلی از دخترای دیگه یه کار ساده و کوتاه وقت داشته باشه و این دفعه در آمدتو خرج خانودت نکن .. خواهر من کارمندهخ خداییش نشده پول به خانوده بده و پس نگیره ... البته انکار نیمکنم که خیلی ججاها هم برای خونداه خرج کرده ولی کاری نکرده که ما پر رو بشیم و ازش پول بگیرم ... یه جورایی پولم میگیرم خودمون میدونم باید بهش پس بدیم .
در خصوص وام گرفتم به نظر چیز بدی نیست الان بانک های خصوصی خوب وام میدن خدا هم بزرگه مطمئن باش میرسونه...توکلت به خدا

تصویر hamidreza1343

باسلام خدمت شما خانم گرامي و پاكدل

دوستان مطالب جالب وكافي رو فرمودند خصوصا باران خانم و اقا يا خانم وكيلي

فقط ما حرم اقا امام رضا ع براي شما وهمه جوونا دعا ميكنيم ان شاالله بزوزدي زود خوشبخت بشين

تصویر باران
نویسنده باران در

سلام خواهرم
واقعا ناراحت شدم ولی خدای شما انقدر بزرگه که نمیزاره بخاطر جهاز بخت خوبتو از دست بدی خودش سبب سازه

نگران نباش و غصه نخور
آدمی که با محبته آدمی که درد بقیه درد خودش هس خدا دستشو میگیره از جاییکه که فکرشو نمیکنه کمکش میکنه نازنینم
شما نباید نگران باشی به مادر بگو که راه بدن و بسپارند به خدا و اصلا رد نکن
خدا ارحم الراحمین هس

جامعه متاسفانه روز به روز به سمت بی بند و باری رفت من خودم در سن و سال شمام ولی کارم رو مجبور شدم رها کنم بخاطر انتظارات نابجا

نون حلال خوردن سخت شده ابجی روزی هزار بار شکر که نون حلال خوردی و به هر چه داشتی راضی بودی

یه آقایی بستری بود و یه بیماری لاعلاج و بد گرفته بود فریاد میکشید خدایا هر چه دارم بگیر اما خوبم کن متاسفانه اموالش مخلوط به حرام بود و از درد تو بیمارستان به خود میپیچید جوریکه صداش به گوش خیلیا میرسید آدمی ثروتمند و دارای جاه و مقام ولی در لحظات سخت تنها

میدونم سخته درک میکنم ولی داشته هات خیلی زیاده ماشاالله
بخت خوبی قسمتت میشه ان شاء الله و هيچ وقت خودت رو سرزنش نکن بخاطر خوبیهات
خداوند تبارک و تعالی فرموده (با این مضمون):
برای زنان پاک، مردانی پاک قرار داده ايم....

اندکی صبر سحر نزدیک است...ان شاء الله

التماس دعا

تصویر آقا سعید

سلام دوست عزیز
یک چند تا نکته هست که اگر بدونین بد نیست
اولا الانه با این وضعیت خراب اقتصادی کشور میلیونها پسر همسن شما هستن که بیکارند!!!!
پسر که مسئول تشکیل خانواده و اصل و اساس خرجی خانوادست!!! وقتی پسرها بیکارن که وضع خیلی بدتره!! پس خودتونو ناراحت نکنین
در ثانی شما باید خودتونو با دیگران مقایسه نکنین!!!! شما فرد محترم و فهمیده ای هستین ولی قرار نیست خودتونو با افرادی که وضع مالی بالاییی دارن بسنجین چون شمابرا خودتونو زندگی میکنین نه برا دیگران!!! پس اینکه فکر کنین جهیزیه تون چی باشه و یا کم باشه و ال باشه و بل باشه بـــــــــــزرگترین اشتباهههههه !!!
و در آخر اینکه جهیزیه داشتن الزامی برا ازدواج نیست بلکه کمکی از طرف خانواده عروس به پسر هست که بتونه زندگیشو تشکیل بده الانه شما قرار نیست تا آفتابه لگن رو هم بخرید!! شما چند قلم رو که توان خریدشو دارید بخرید بقیشم با پسره الانه با 15 میلیون میشه بهترین جهیزیه خرید 
یه یخچال خوب 3 تومن
یه فرش خوب 1.5 تومن
تخت دونفره و خوشخواب 2 تومن
ماشین لباس شویی 1.5
لوازم آشپزخانه 3 تومن 
فرگاز 1.5
بقیشم که میشه 2.5 میشه باقی لوازم منزل مثل اتو و حتی تلوزیون LED هم خرید!!!! شما تا خرید نکردین به حرف بقیه گوش ندین که میگن به این سادگی ها نیست و... تازه من تمامی این قیمتها رو در حد بالا گفتم شما میتونین ارزون ترشم بخرید و هزینه کمتر بدین!!!
در ضمن مثبت اندیش باشین تا گره از زندگیتون باز بشه
توکل بخدااااا
یاعلی

تصویر متفکر
نویسنده متفکر در

سلام دوستم
هر که در این بزم مقرب تر است
جام بلا بیشترش میدهند
دوستم خیلی دوست دارم حرف بزنم چون خیلی احساست کردم
این که بغض دیگران بغض تو هست و مشکلات آنها مشکلات تو خیلی گرانبها است
خیلی ها اینقدر قسی القلب شدند که اصلا درک نمی کنند
امیدوارم که مشکلاتت حل بشه.
فقط هر وقت مشکلاتت خیلی زیاد شد بشین و ی دل سیر با خدا حرف بزن خواسته ها تو بگو و از خودش بخواه مشکلاتت را بر طرف کنه
هم خیلی سبک میشی هم پر از انرژی زندگی را ادامه میدی
زندگی همینه
لااقل برای من پر از سراشیبی بوده اما با توکل به خدا تا حالا پیش اومدم

تصویر salah.h
نویسنده salah.h در

سلام
امیدتون به خدا باشه
به وجود پاک خودتون افتخار کنید
خیلی پسرای با شرایط مالی خوب قطعا ارزو شونه همسرشون مث شما باشه
اتفاقا من یکی از اقوام مون شبیه شما بود وضعیت خانوادگی ش و خودش
الان خدا رو شکر با پسری ازدواج کرد که همه چی داشت خونه ماشین وضعیت مالی توپ ....اون دختر فامیل مون هیچی جهیزه نخرید هیچییییییییییی حتی تمام هزینه های عقد و عروسی  خانواده داماد دادن ( در عوض ش مهریه ش هیچی نبود فقط یه شاخه گل و قران و یه سکه ) الانم خیلی زندگی ش خوبه

تصویر خانم آسمان

نمیدونم مدرک و رشته تحصیلی شما چیه باهاش میشه چه کارهایی کرد ولی گاهی اوقات خانم ها هم توقع دارن از پست مدریریت یه کاری رو شروع کنن من اگه جای شما بودم و میخواستم مشکلم حل بشه نمیشستم دست روی دست بذارم هر طور بود یه کاری پیدا میکردم مثلا گاهی اوقات ما فکر میکنیم یه کارمند که مدیره خیلی خوشبخته که سر ماه حقوق داره و بیمه داره ولی گاهی اوقات هست یه ادم با تحصیلات خیلی پایین یا تحصیلات دانشگاهی بالا که ربطی به رشته اش نداره میره دنبال یه حرفه دیگه. مثلا الان ارایشگرهایی رو میشناسم که درامدشون از صد تا جراح و فوق تخصص هم بالاتره و بهترین خونه ها و ماشین ها رو دارن سالی چند بار سفر اروپایی و امریکایی میرن و...  ولی استاد دانشگاه هم میشناسم که محتاج نون شبش هست.
پس نتیجه میگیریم حتما نباید تو رشته ای که تحصیل کردیم دنبال پست باشیم شما میتونی بری یه هنری رو یاد بگیری و اول از شاگردی شروع کنی و با برنامه ریزی خودت چند سال اینده بشی یکی از سرشناس ترین افراد تو شغلت.
ولی بدبختیش اینه ما فکر میکنیم باید به مردم بابت همه کارهامون جواب پس بدیم بگیم چرا من با مدرک مهندسی رفتم دنبال ارایشگری یا فلان حرفه.
اهان کار تدریس خصوصی هم خیلی درامد خوبی داره به نظرم ادم اولش میتونه با یه موسسه کار کنه و بعد که کار یاد گرفت خودش شاگرد بگیره و با برنامه ریزی پول در بیاره و چند سال بعدش خودش موسسه بزنه.
 

تصویر ماهارا

سلام
واقعا من یکی نمیدونم چی بگم .

به جناب مشاور
آقای مشاور جان ، توی شهر و استان ما مردم بسیار پابند به جهازند
اونقدر براشون اهمیت داره که خود دختر اهمیت نداره . الان دیگه به طور متوسط هر دختری 40 الی 70 و بعضا بیشتر جهازیه تدارک میبینن
باور کنید من سراغ دارم خانمهایی رو که الان چندین ساله که عقدن بخاطر اینکه نتونستن جهازشون رو جور کنن ( 1سال 2سال 3سال 4سال ) ..
شما گفتید که اگر اون آقا وارد زندگی اون خانم بشه و شرایط رو درک کنه ، کوتاه میاد . اگر قرار بود کوتاه بیان که این عزیزان اینقدر عقدشون طول نمیکشید .
به عنوان مثال عرض میکنم : دختر یکی از آشنایان ما بتازگی ازدواج کرده ، شرایط اقتصادییشون خوب نبود ، حتی خونه پدر دختر یمقدار اسباب اثاثیه هنوز توخونشون ندارن اینقدر که دستشون بستست ؛ اون آقا پسر هم بسیار به این خانم علاقمند بودن و از شرایط زندگیشون خبر داشتن ، اما این خانم چندین میلیون جهاز تهیه کرد ( خدا میدونه چقدر پدرش زیر بار قرض و وام و بدهکاری رفته ) .همش به این دلیله که دختر فردا زخم زبون از خانواده شوهر و حتی خودشوهر در مواقع بحث و مشاجره ، نشنوه .

حتی من این سختگیریها روی جهیزیه رو از طرف خانواده های بسیار مذهبی و روحانی هم دیدم که به خانواده عروی فشار آوردن که موبه مو همه چیز رو تهیه کنن. کلا توی استان ما اگر پسره بیسواد باشه ، بیکار باشه ، بیپول باشه ؛ بازم انتظار جهاز خوب از دختر دارن .
حالا بازم به استان ما ، بعضی استانها که دیگه خیلی وحشتناکه .

تصویر maleki
نویسنده maleki در

با سلام.
خیلی از انسان ها فرصت زیادی را صرف می‌کنند تا صفات اخلاقی را مثل ازخودگذشتی را درخودشان ایجاد کنند.حال شما درمطلبی که ذکر کردید از این نوع صفات خوب مورد علاقه خدا و اهل بیت را دارید.
البته کسب این صفات یک حرفی است و نگه داشتن آن نیز حرفی دیگر چون شیطان دوکار دارد یکی نگذارد کسی به این صفات دست پیدا کند و اگر حریف نشد در قدم بعد سعیش بر گرفتن آن از شخص است. پس بحث شما نه تنها مقابله با مشکلات اجتماعی است بلکه در مبارزه بزرگ با شیطان نیز وارد شده اید که ما و همه همکارانمان برای پیروز شدن شما دعا خواهیم کرد.

اما اینکه شما به خاطر نداشتن جهیزیه خواستگارانتان را رد می‌کنید اصلا کار درستی نیست.اگر کسی شما را قبول کند و وارد خانه شما شده و با شما خانواده تان انس بگیرد دیگر لزومی ندارد شما برایش تعریف کنید چون آن زمان مشکل شما مشکل او نیز خواهد شد. البته بسیار مهم است که شما و خانواده تان بسیار خوب با همسرتان برخورد کنید.
هدف بنده از عنوان این موضوع کمکی آوردن برای شماست یعنی الان شما تنها این مشکل را دارید به دوش می‌کشید در موقع ازدواج مردی نیز درکنار شماست.
چه بسا با ازدواج کردن شما شرایط شغلی شما نیز حل شود.ممکن است بتوانید با همسرتان یک شغلی را براه انداخته یا کسی باشد که به همکار نیاز داشته باشد. شخصی را قبول کنید که به حداقل های زندگی قانع باشد و توقع تهیه جهاز انچنانی نداشته باشد.
البته شخصی چون شما نباید از امدادهای غیبی غافل شود و حضور و کمک خداوند را فراموش کند.
ناگفته نماند نماندن شما در آن کار نیز مصلحت خدا بوده چون کسی که به شئونات دینی و اجتماعی احترام نگذارد مالش نیز برکت نخواهد داشت و دوام نخواهد آورد.
از دست رفتن فرصت ها و جوانی بزرگترین مساله ایست که خود شما نیز به آن اشاره کردید.چون ممکن است روزی دارای جهیزیه مورد اشاره باشید ولی هیج خانه ای پیدا نشود که در آن این جهیزیه را بچینید.پس اینکه الان جهاز ندارید ولی خوستگار دارید بسیار بهتر است تا روزی برسد بهترین جهاز را داشته باشید اما کسی به خواستگاری شما نیاید یا شانیت شما را نداشته باشد.
موفق و موید باشید.

تصویر باران
نویسنده باران در

بسیار ممنون
استفاده کردم