وسواس غیبت و تهمت

00:04 - 1399/10/03

سلام راستش  من  یه پسرم کا خیلی رو چیزهایی که تو قران خدا گفته وسواس دارم مخصوصا غیبت نکردن راستش خیلی روش وسواس دارم یعنی کلا یجوری شدم اسم هرکی میاد به خودم میگم نباید حتی اسمشم بیارم چون غیبته خیلی خیلی وسواس دارم مثلا تو قضاوت نکردن آخه مثلا طلبه ها و روحانی ها که شاید به نسبت من خیلی رو دستورات دین پایبندند اونجوری نیستن ولی من شدم راستش حتی نمی تونم درست حرف بزنم همش تو فکرم اینه نکنه گناه کنم غیبت کنم تهمت بزنم قضاوت کنم یا کار های دیگه واقعا خسته شدم یا مثلا اگه تصادفی به  درستی به قرآن یا چیزهای با ارزش دیگه قسم بخورم  عذاب وجدان میگیرَم و استغفار میکنم که حتما مرتکب گناه شدم لطفا راهنماییم کنین حتی خانوادمم از دستم خسته شدن خواهش میکنم لطفا کمکم کنین

-------------------------------------
کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: https://btid.org/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال کنيد: https://btid.org/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين در مرور زمان نظراتشان جهت نمايش، ديگر منتظر تاييد مسئولين انجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: https://btid.org/fa/user/register

http://btid.org/node/156733

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
7 + 0 =
*****
تصویر طیبه خانم

سلام بنظر من که این خیلی هم خوبه که از گناه کردن غیبت و ... عذاب وجدان میگیرید چون خیلی ها هیچ عذاب وجدانی نمیگیرن بنظرم این یه نقطه مثبته تو ایمان شما ولی مواظب باشید خیلی هم افراطی نشه.

تصویر mostafavi
نویسنده mostafavi در

با سلام به شما کاربر محترم

ضمن درک شرایط روحی تون، دو گام رو برای این مسئله به صورت ترتیبی برای شما ضروری می دونم؛

گام اول: در مسائل علمی و دینی که تخصص کافی نداریم و بخواهیم خودمون صرفا از طریق مطالعه بفهمیم، بدون اینکه با راهنما یا معلم و کارشناس در این زمینه گفتگو کنیم،  گاها دچار خطا در برداشت می‌شویم و همین خطا در برداشت باعث شکل گیری پایه های فکری می شود و در نهایت ممکن است مسئله رو آنطور که باید متوجه نشدیم. لذا در این زمینه در خصوص مسئله غیبت و تهمت فارغ از مطالعه، حتما با کارشناس مربوطه یا روحانی در این زمینه صحبت کنید. گاهی توضیحات کارشناس و روحانی مرتبط می تواند اون خطای در برداشت شما رو برطرف کند و مسئله خود به خود برای شما حل شود. بنابراین در گام اول حتما با کارشناس دینی در خصوص مسئله غیبت و تهمت صحبت کنید (توصیه ام اینه که به صورت شفاهی و گفتگوی حضوری باشد نه مکتوب) به احتمال زیاد از طریق گفتگو با کارشناسان این مسئله برای شما حل خواهد شد.

گام دوم: در صورتی که گفتگوی حضوری با کارشناسان مربوطه مشکل شما رو حل نکرد در اون صورت لازمه به یه روانشناس (که رویکرد مذهبی دارد) مراجعه کنید تا وسواس فکری شما رو به صورت ریشه ای حل کند. ریشه فکر وسواسی همین تعارضات دورنی است و زمانی که تعارضات درونی شما حل شود وسواس شما از بین خواهد رفت.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به لینک ذیل مراجعه کنید.
https://btid.org/fa/news/69278

موفق باشید.

تصویر علیرضا2020
نویسنده علیرضا2020 در

سلام.منم رو قسم خوردن خیلی وسواس هستم!!!خودم که اصلا قسم نمیخورم و هرکس هم جلوم به خدا و پیغمبر و قرآن و...قسم میخوره تنم میلرزه حتی یبار تو خیابون یه پیرزن دیدم که داشت به خاطر گرونی کفر میکرد و بخدا توهین میکرد که من اون شب تا صبح حوابم نبرد و عذاب وجدان داشتم!!!

تصویر "نمی دانم" چون سقراط
نویسنده "نمی دانم" چون سقراط در

برای درمان و رهایی از وسواست اقدام کن. وسواس فکری شاید بدتر از وسواس نجاست و پاکی هم باشه. دیوانه کننده است.

دلیل اینکه افرادی رو می بینید که به شریعت پایبندند، ولی مثل شما دچار وسواس نشدند، اینه که اونا آموزه های دین رو از طریق آموزش و اصولی و زیر نظر اساتیدش فرا گرفتند. ولی وقتی کسی بدون معلم، خودش میخواد بیاموزه چون بدون اصول هست احتمال اینکه دچار کج فهمی و برداشت اشتباه بشه هست. اینه که شما می بینید یکی وسواس فکری میگیره یکی راحت زندگیشو میکنه.

عاقبتت خیر باشه.