قیام برای خدا

10:08 - 1400/11/07

چکیده: قیامی که برای خدا باشد، پیروز ی و آثار و برکات عظیمی به دنبال دارد؛ همچنان که پیروزی انقلاب اسلامی از ثمرات قیام برای خداست.

قیام برای خدا

پیروزی انقلاب اسلامی نتیجه مجاهدت، فداکاری و اخلاص امام امت(رضوان الله تعالی علیه) و استقامت و از خود گذشتگی امت حاضر در صحنه و شهیدان والامقام است که با زحمات و جانفشانی آنان به دست ما رسیده و حفظ و مراقبت از آن از مهمترین وظایف همه مسلمانان می باشد.  پیروزی انقلاب اسلامی را باید از برکات کار و قیام لله دانست. و این یک واقعیت است که این انقلاب ثمره قیام برای خدا بوده و قیامی که برای خدا باشد، چنین آثار و برکات عظیمی به دنبال دارد.
 چهارده قرن بعد از هجرت پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم)، بزرگ مردی از فرزندان آن حضرت  برای احیاء اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله و سلم)و برای برقراری و روی کار آمدن نظام اسلامی در کشوری که سابقه ی پادشاهی 2500ساله داشت، دامن همت به کمر زده و قیام نمود. قیام امام خمینی(رحمة الله علیه) برای رضای خدا و برای اقامه ی دین و زنده نمودن احکام الهی بود. این بزرگمرد تاریخ در قرن تکنولوژی، اسلام عزیز را احیا نمود و انقلاب او انفجار نور بود.
 قیام لله تنها سفارش خداوند در قرآن کریم
«قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِكُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَّكُم بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ[سبأ/ ۴۶] بگو: تنها شما را به يك چيز اندرز ميدهم و آن اينكه دو نفر دو نفر، يا يك نفر يك نفر براي خدا قيام كنيد، سپس فكر خود را به كار گيريد، سپس بينديشيد كه رفيق شما هيچ گونه ديوانگى ندارد او شما را از عذاب سختى كه در پيش است جز هشداردهنده‏اى [بيش] نيست.»
  تفسیر آیه
«مراد از موعظه، وصيت و سفارش است، سفارش خداوند در قرآن کریم این است که شما براى خدا قيام نموده و منظورتان جز حفظ حرمت خدا نباشد، يكى يكى و دو نفر دو نفر بپاخاسته و از تفرق، و دورى از اجتماع، که موجب بر پا شدن غوغا در جامعه است، بپرهیزید، زیرا وقتی غوغا بپا شود، غالبا حق را مى ميراند، و باطل را زنده مى كند. مراد از (صاحب شما) خود رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) است، و اگر آن جناب را به اين تعبير نام برد، براى اين است كه به ياد ايشان بياورد كه اين مرد همان كسى است كه شما چهل سال با او هم نشين بودید و از ولادت تا بعثت هيچ گونه اختلالى در فكر او، و سابقه اى از سبکی رأیى، و يا هر چيزى كه توهم جنون بياورد از او نديديد، پس ‍ چگونه او را ديوانه مى خوانيد. 
معناى آيه اين است كه : به ايشان بگو: من شما را به موعظتى وصيت مى كنم، و آن اين است كه بى سر و صدا، و جدا جدا، براى خاطر خدا، قيام كنيد، و با دقت بیشتر در خلوت به فكر فرو رويد، و درباره امر من كه در طول عمرم در بين شما زندگى كردم، خوب بينديشيد، و به ياد آوريد كه : جز اندیشه ی محكم و سديد، فكر صائب و بلند، صداقت و امانت، از من نديديد، آن وقت خواهيد فهميد كه : من مبتلا به جنون نيستم، و من جز بيم رسانى كه قوم خود را از عذاب شديدى كه در پيش رو دارند، هشدار مى دهد، چيز ديگرى نيستم و هدف ديگرى ندارم، و خواهيد فهميد كه من خائن به شمانبوده و خير خواه شما هستم.»[۱]
قیام لله در بیانات حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)
قیام لله از جمله موضوعاتی است که زیاد در سخنان امام خمینی(رحمة الله علیه) به چشم می خورد؛ در این نوشتار به عنوان نمونه به مواردی از آن اشاره می شود، ایشان نهضت برای خدا را تنها موعظه خداوند بر شمرده و فرموده است: «خدای تبارک و تعالی می فرماید که یک موعظه من فقط دارم، فقط یک موعظه: آن این است که قیام کنید، نهضت کنید برای خدا.»[۲] 
ایشان درباره موضوع قیام برای خدا در تفسیر سورة حمد می فرماید: «اول مرتبه قیام است: قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله. اصحاب سیر هم این را منزل اول دانسته اند، شاید هم مقدمه باشد و منزل نباشد... اینکه قیام کنید برای خدا. همه چیز از این جا شروع می شود؛ همة مسائل از اینجا شروع می شود که «قیام لله» باشد، انسان نهضت کند برای خدا، بایستد برای خدا.
قیام اگر لله هست، برای خداست، قیام لله هیچ خسران ندارد، هیچ ضرر توی آن نیست، قیام های برای دنیا دو رو دارد، یک رویش ضرر است، یک رویش نفع است... اما اگر چنانچه قیام برای خدا باشد، انسان کاری را برای خدا بکند، این هیچ توی آن ضرر نیست...»[۳] 
قیام یا لِلّه است و یا برای غیر خدا
از دیدگاه الهی امام راحل(رحمة الله علیه)، قیام به دو قسم الهی و شیطانی تقسیم می شود: «قیام برای خدا در مقابل تمام قیام هایی که طاغوتی است و اگر برای خدا نشد شیطانی است. طاغوت است و الله. قیام هم یا برای خداست یا برای غیر خدا. آن قیام، قیام طاغوتی است، غلبه ظالمی بر ظالم دیگر، غلبه چپاولگری بر چپاولگر دیگر. قیامی که خدای تبارک و تعالی دستور می فرماید، قیام لِلّه است».[۴] 
انسان کارهای خویش را یا برای مقاصد الهی ویا غیرالهی انجام می دهد؛ در مساله مهم انتخابات نیز داوطلبان کرسی های مجلس باید به درون خود مراجعه نمایند که آیا برای رضای خدا قدم در این راه نهاده و برای یاری حق قیام نموده اند و یا خدای نخواسته هوای نفس و زینت شیطان و مطامع دنیوی موجب ورود آنان دراین امرخطیراست، که در این صورت باید نیت خود را تصحیح کنند، وگرنه به ملت مسلمان و انقلاب اسلامی و دین و آخرت خویش خسارت خواهند زد. 
قیام و استقامت
از نظر امام خمینی(رحمة الله علیه)، قیامی موجب پیروزی و پیشبرد مقاصد است که با استقامت همراه باشد. ایشان در این باره فرموده اند:
«رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) اول که مأمور شد خودش(تنها) مأمور شد «قُمْ فَأنْذِر [مدثر/2] نهضت کن و مردم را دعوت کن... «واستقم کما اُمِرتُ [شوری/ 15] نهضت کن و استقامت کن. این دو خاصیت در پیشبرد مقاصد بزرگ پیغمبر اسلام دخالت داشت: قیام و استقامت... رمز پیروزی لشگر اسلام در صدر اسلام با آنکه هیچ ابزار جنگی می شد بگویی نداشتند، قیام لله بود. نهضت برای خدا، ایمان به خدا پیروز کرد پیغمبر اکرم را... 
سیرة انبیا؛ همین بوده است که اگر چنانچه یک سلطانی جائر بر مردم حکومت می خواهد بکند، بایستید در مقابلش، و به هر چه، به هرجا می خواهد منتهی بشود، باید برویم سراغش و نهی از منکرش و امر به معروفش کنیم و بکشیم او را پایین از این تخت باطل...»[۵]  
بحمدالله در قرن معاصر ملت شریف ایران به ندای امام امت، این ابرهیم زمان لبیک گفته و برای اعتلای کلمه حق وبرپایی حکومت اسلامی مردانه در مقابل ستمگران زمان قیام نموده و دراین مسیر، چه در انقلاب و چه در جنگ تحمیلی، شهدای گرانقدری در تقدیم درگاه الهی کردند؛ اما قیام و مبارزه در راه حق تازمانی که باطل موجود است، ادامه دارد؛ امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) در این زمینه می فرماید: «ما می گوییم: تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم»
بنابراین سخن امام امت(رحمة الله علیه) پیروان حق باید همیشه بیداری و آمادگی همیشگی در برابر جبهه باطل حفظ نموده و تا برافراشتن پرچم لااله الاالله در تمام جهان از پا ننشینند. و این وعده الهی است که بندگان شایسته خداوند وارثان زمین خواهند بود. «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ[أنبياء/ ۱۰۵] ما در زبور بعد از ذكر(تورات) نوشتيم كه بندگان صالح من وارث(حكومت) زمين خواهند شد.»
                                  (به امید پیروزی حق بر باطل)   
                       (اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد وعجّل فرجهم)
                                     (الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ) 
پی نوشت:
[۱] تفسیر المیزان علامه طباطبایی، جلد شانزدهم.
[۲] پایگاه اطلاع رسانی حوزه، صحیفه امام، ج 6، ص 175.
[۳] همان؛ ج 13، 145،137، ج 5/ 35ـ 34.
[۴] همان؛ ج 13، 137.
[۵] همان؛ ج 4، 152، ج 7، 244.
[۶] همان؛ ج21، ص88.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
13 + 4 =
*****