الگوهای ناب

09:38 - 1394/03/22

چکیده: در این زمان که دشمنان اسلام با توطئه های خود قصد جدا کردن مردم و نسل جوان از روحانیت را دارند و طرح روحانیت هراسی را پیگیری می کنند، مطالعه زندگی و سیره عملی علمای بزرگ شیعه درهای هدایت و معرفت را به روی جویندگان طریق حق گشوده و جوانان عزیز را از افتادن در دام شیاطین و دشمنان اسلام محافظت می کند. تاریخ  گواه ایثار و فداکاری روحانیت شیعه در خط مقدم مبارزه با دشمنان اسلام می باشد؛ امام خمینی رضوان الله تعالی علیه از علمای برجسته و کم نظیری است  که در قرن حاضر با جهاد در راه خدا و تحمل سختی ها برای خدا قیام نموده و عزت و سربلندی را برای مسلمین، شیعیان و مردم شریف ایران به ارمغان آورد.

روح الله

در این زمان که دشمنان اسلام با توطئه های خود قصد جدا کردن مردم و نسل جوان از روحانیت را دارند و طرح روحانیت هراسی را پیگیری می کنند، مطالعه زندگی و سیره عملی علمای بزرگ شیعه درهای هدایت و معرفت را به روی جویندگان طریق حق گشوده و جوانان عزیز را از افتادن در دام شیاطین و دشمنان اسلام محافظت می کند. امام خمینی رضوان الله تعالی علیه از جمله مردان الهی و بزرگی است که در این برهه از زمان حرکت و قیام او بر مردم جهان بسیار تاثیر گزار بوده و دلسوزی، رحمت و خدمت ایشان به مردم بر همگان آشکار است. او الگویی موفق و نمونه ای بارز از روحانیت اصیل شیعه می باشد که راه و رسم او نشانگر دوستی و ارتباط با مردم و دشمنی او با دشمنان مردم است؛ بنابراین مردم عزیز و جوانان باید در مقابله با طرح روحانیت هراسی دشمن اصلی خود را شناخته و از مکر فریب او غافل نشده و ارتباط خود را با روحانیت دلسوز قوی سازند. در این نوشتار به یکی از زوایای زندگی  حضرت امام اشاره شده است.

در قرنی که تاریکی ظلم و دوری از خدا جهان را فرا گرفته بود، نور خداوند درخشید و چشم جهانیان به سیمای پیامبر گونه مردی الهی روشن شد؛ آری سخن در باره شخصیت بزرگ مردی از تبار ابراهیم و از نسل پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله و سلم و ائمه معصومین علیهم السلام است، که با تاییدات الهی پرچم توحید و اسلام را در قرن معاصر بر افراشت و امیدی برای مظلومین و مستضعفین جهان شد. او که مردانه در برابر آمریکا، اسرائیل و  استکبار جهانی قیام نموده و بازداشت، تبعید و دوری از وطن او را در راه هدف مقدسش سست نکرده و خار چشم دشمنان اسلام بود.

امام خمینی رضوان الله تعالی علیه که در قرن حاضر با جهاد و تحمل سختی ها در راه خدا عزت و سربلندی را برای مسلمین، شیعیان و مردم شریف ایران به ارمغان آورد. این انسان بزرگ نهضتی را بنیان گذاشت که مایه امید مستضعفان و محرومان و موجب خشم و ناراحتی دشمنان اسلام و مقدمه انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شد.

امام خمینی رحمة الله علیه مصداق بارز این آیه شریفه بود:

«لاَّ يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُوْلِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلاًّ وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا[نساء/ ۹۵] افراد با ايماني كه بدون بيماري و ناراحتي از جهاد باز نشستند با مجاهداني كه در راه خدا با مال و جان خود جهاد كردند يكسان نيستند، خداوند مجاهداني را كه با مال و جان خود جهاد نمودند بر قاعدان برتري بخشيده و به هر يك از اين دو دسته (به نسبت اعمال نيكشان) خداوند وعده پاداش نيك داده و مجاهدان را بر قاعدان برتري و پاداش ‍ عظيمي بخشيده است.» آیه فوق برترى روشن((مجاهدان )) بر((قاعدان ))را به روشنی بیان می نماید.

 امام خمینی رحمة الله علیه از کسانی نبود که در خانه نشسته و تسبیح در دست گرفته و کاری به امور و اوضاع مسلمین نداشته باشد؛ بلکه او مرد سیاست، جهاد، قیام بر ضد مستکبرین و مبارزه در راه خدا  ایشان تربیت شده قرآن کریم و مکتب اهل بیت صلوات الله علیهم) ،حرکت و قیام او الهام گرفته از قرآن کریم بود.

 آیه فوق چنین تفسیر شده : «روشن است که منظور از قاعدون در اینجا افرادى هستند که با داشتن ایمان به اصول اسلام، بر اثر نداشتن همت کافى، در جهاد شرکت نکرده اند. سپس برترى مجاهدان را بار دیگر به صورت صریحتر و آشکارتر بیان کرده و مى فرماید: ((خداوند مجاهدانى را که با مال و جان خود در راهش پیکار مى کنند بر خوددارى کنندگان از شرکت در میدان جهاد برترى عظیمى بخشیده )). (فضل الله المجاهدین باموالهم و انفسهم على القاعدین درجة. از آنجا که اهمیت جهاد در منطق اسلام از این هم بیشتر است بار دیگر به سراغ مجاهدان رفته و تاکید مى کند که((خداوند مجاهدان را بر قاعدان اجر عظیمى بخشیده است )). (و فضل الله المجاهدین على القاعدین اجرا عظیما).
این اجر عظیم در آیه بعد چنین تفسیر شده : درجات مهمى از طرف خداوند و آمرزش و رحمت او (درجات منه و مغفرة و رحمة ). از تعبیر به((درجات )) نیز مى توان این معنى را استفاده کرد که مجاهدان همه در یک حد و پایه نیستند و به اختلاف درجه اخلاص و فداکارى و تحمل ناراحتیها، مقامات معنوى آنها مختلف است، زیرا مسلم است همه مجاهدانى که در یک صف در برابر دشمن مى ایستند به یک اندازه ، جهاد نمى کنند و به یک اندازه اخلاص ندارند، بنابراین هر یک، به تناسب کار و نیت خود پاداش مى گیرند. آنانى که همیشه در حال ((جهاد)) و ((مراقبت )) به سر مى برند، همواره زنده و پیروزند، و دیگرانى که به فکر خوشگذرانى و ادامه زندگى فردى هستند، دیر یا زود از بین رفته و ملتى زنده و مجاهد جاى آنها را خواهند گرفت.

ضمنا باید توجه داشت که جهاد، تنها به معنى جنگ و نبرد مسلحانه نیست بلکه هر نوع تلاش و کوششى را که براى پیشبرد اهداف مقدس ‌ الهى انجام گیرد، شامل مى شود، و به این ترتیب علاوه بر نبردهاى دفاعى و گاهى تهاجمى ، مبارزات علمى ، منطقى ، اقتصادى ، فرهنگى و سیاسى را نیز در بر مى گیرد.»[1]

از ویژگی های امام راحل عظیم الشأن علاوه بر جهاد، اخلاص ایشان بود، امام در درجه بالایی از اخلاص قرار داشت و همین اخلاص و کار برای خدا موجب پیروزی، عزت و ماندگاری امام شد.

امام خمینی رضوان الله تعالی علیه اهل جهاد و مبارزه بود؛ او در اوج خفقان که کسی جرأت ایستادن در مقابل نظام سرتا پا دندان مسلح شاهنشاهی را نداشت، جان و مال خویش را در طبق اخلاص گذاشته ، سکوت را شکسته و درمقابل نظام ستمشاهی ایستاد. او در این راه تبعید و دوری عزیزان را به جان خرید تا دین و معنویت را برای جهان تشنه و دور ازمعنویت به ارمغان بیاورد. مبارزات علمى، منطقى ، فرهنگى و سیاسى ایشان تاریخ کشور اسلامی ما را مزین نموده است.

امام که مورد عنایت خداوند تعالی بوده و در مقابل دشمنان دین مانند کوه استوار و همچون پاره های آهن سرسخت و نسبت به محرومین و مستضعفین، خانواده شهداء و کودکان رئوف و مهربان و اشک او در سوگ سالار شهیدان ریزان بود. قلب آسمانی او برای نجات و هدایت ساکنان این کره خاکی می طپید؛ چرا که او فرزند و وارث رسول رأفت و رحمت(صلی الله علیه و آله وسلم) بود که خداوند او را در هدایت مردم حریص معرفی نموده است.[2]

شناخت توطئه ی دشمن

جوانان و نوجوانان عزیز باید با شناخت توطئه و این برنامه  دشمن برای فاصله انداختن و ترساندن مردم و جوانان از روحانیت، با مرور زندگی عالمان شیعه و تقویت نمودن ارتباط خود با این قشر و نیز همنشینی با علمای با تقوا، از دانش آنها بهره گرفته و سعادت همیشگی خود را تضمین نمایند و نیز این مهم را در نظر داشته باشند که جدایی از روحانیت و حوزه موجب انحراف از مسیر درست شده و زمینه را برای گرفتار شدن در دام های دشمن مهیا می کند.

به امید آنکه خداوند همه جوانان را از خطرات آخرالزمان محفوظ داشته و بر درجات امام راحل و شهدای عزیز افزوده و دلهای همه دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) را با تعجیل در ظهور حضرت مهدی(سلام الله علیه) مسرور کند.

  «و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین»

  «و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین»

پی نوشت:

[1] تفسیر نمونه، جلد4، ص79.

[2] سوره توبه، آیه 128.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
5 + 5 =
*****