مسلمانان و فتح کاخ کسری

07:30 - 1394/11/06

همیشه دشمن تلاش داشته و دارد که بین مردم و اسلام علی الخصوص ایرانیان و اسلام به بهانه ایرانی گرایی اختلاف بیاندازد، از این رو دست به دروغ پراکنی و تحریف تاریخته زده تا بتواند چهره اسلام تا تخریب کرده، مسلمانان را آن رویگردان کند.

حمله مسلمانان به کاخ کسری

همیشه دشمن تلاش داشته و دارد که بین مردم و اسلام علی الخصوص ایرانیان و اسلام به بهانه ایرانی گرایی اختلاف بیاندازد، از این رو دست به دروغ پراکنی و تحریف تاریخته زده تا بتواند چهره اسلام تا تخریب کرده، مسلمانان را آن روی‌گردان کند.

یکی از آن دروغ پردازی‌هایی در سال‌های اخیر در جوامع مجازی گسترانده شده است، به حمله مسلمانان به ایران در زمان خلیفه دوم بر می‌گردد که در آن مسلمانان را به وحشی‌گری و غارت و نفهمی متهم می‌کند تا جایی که در این بزرگ دروغ پراکنی چنین آمده است: «اعراب با ورود به کاخ کسری شروع به غارت کردند. گویند فرق بین نمک و کافور را هم نمی‌دانستند؛ حتی بعضی فکر می‌کردند که نقره از طلا با ارزش‌تر است. گفته‌اند عربی یاقوتی به هزار دینار فروخت. گفتند: چرا ارزان فروختی گفت از هزار بیشتر اگر می‌دانستم همان می‌گفتم».[1]

حال خود قضاوت کنید که مگر می‌شود کسی بیشتر از 1000 را نتواند بشمارد، آن هم وقتی بحث بر سر مال و سکه و پول باشد؟

جالب این‌که در قسمتی دیگر آمده: «فرش مهستان را به مدینه فرستادند و از بزرگی فرش در مدینه مکانی یافت نشد که فرش را در آن‌جا بیاندازند و در آخر فرش را پاره پاره کردند و بین سران قوم تقسیم کردند. قسمتی را بیست هزار دینار فروختند».
پس معلوم می‌شود آن متن فبلی دروغ است و مسلمانان تا بیشتر از هزار هم می‌توانستند بشمارند.

گذشته از این‌که تناقض‌ها و مطالب خلاف واقع در این شبهه دیده می‌شود، منبع این شبهه را کتاب «دو قرن سکوت» عبدالحسین زرین‌کوب بیان شده است که علاوه بر اشکالاتی که دارد، شیطنت‌هایی نیز در آن شده است.

بررسی کتاب و مولف
همان‌طور که دیده شد منبع این شبهه و ایراد تاریخی، کتاب «دو قرن سکوت» نوشته زرین کوب است که البته لازم است چندین نکته در مورد این کتاب و مولف آن بیان شود: این کتاب ایرادات اساسی تاریخی داشته و منابع آن، گاه بی‌اساس و از روی حب و بغض، ایرانی‌گرایی و برتری ایرانی‌ها بر عرب‌ها، نگاشته شده است.

مولف کتاب در مقدمه چاپ جدید به اشتباهات خود در چاپ قبل اشاره، مذکر شده است که ایرانی‌گرایی و مغرضانه بودن آن مطالب، که در چاپ قبل نگاشته شده است، به دلیل شور و هیجانات ایام جوانی بوده است و خالی از هر گونه دلیل و مستند بوده است.[2]

مولف کتاب اضافه بر نکته ذکر شده، در چاپ جدید آن، در کتاب دخل و تصرف کرده است که کاملا اعترافات وی در مورد مغرضانه بودن آن مطالب استناد شده را تایید می‌کند.

لازم به ذکر است که در زمان پهلوی فضای حاکم بر جامعه که از سوی عده‌ای روشنفکر غرب زده القاء می‌شد، فضایی کاملا ضد اسلامی و ایرانی‌گرا بوده، و این نگاشته‌ها بیشتر حاصل فضای حاکم بوده است و گرنه در چاپ بعدی نیازی نبود که مولف این‌گونه اعتراف کند.

 زرین كوب مولف کتاب در مقدمه كتابی دیگر می‌نویسد: «كارنامه اسلام یك فصل درخشان تاریخ انسانى است؛ نه فقط از جهت‏ توفیقى كه مسلمین در ایجاد یك فرهنگ تازه جهانى یافته‌اند، بلكه نیز به سبب فتوحاتى كه آن‌ها را موفق كرد به ایجاد یك دنیاى تازه، وراى شرق‏ و غرب، قلمرو اسلام كه در واقع نه شرق بود نه غرب».[3]

با توجه به این‌که خود آقای زرین کوب به اشتباهات خود اعتراف کرده است، دشمنان ملت بزرگ ایران و اسلام همیشه سعی دارند که بین دین و ایرانی بودن فاصله بیاندازند تا جایی که از اشتباه امثال زرین کوب به خوبی بهره گرفته است، بدون آن‌که به تصحیح‌های ایشان در چاپ‌های بعدی اشاره کنند، سعی در القاء ایرانی گرایی کرده تا به اهداف شوم خود برسند.

در پایان به کرات می توان از استقبال ایرانیان از ورود اسلام به ایران اسناد متقن آورد که این خود ثابت می کند که برخورد مسلمانان با ایرانیانی که تازه با اسلام آشنا می شده اند، خوب بوده چه رسد به اینکه غارتگری مسلمانان باعت این همه مسلمانی در میان ایرانیان شده باشد. اضافه بر این شواهد و منابع گسترده ای شاهد این ادعا می باشند[4]، که ورود اسلام به ایران باعث شکوفایی علوم بسیاری شده است، که از جمله آنها نجوم و ریاضیات و.... می باشد.[5]-[6]

..........................................
پی‌نوشت
[1]. کتاب دو قرن سکوت نوشته زرین کوب چاپ اول.
[2]. نوشته زرین کوب دو قرن سکوت چاپ های بعدی، ص 107 و 108.
[3]. مقدمه کتاب کارنامه اسلام.
[4]. خدمات متقابل اسلام و ایران نوشته شهید مطهری،ص 668-677.
[5]. مصاحب،خيام بعنوان عالم جبر، ص 109.
[6]. تقي زاده،تاريخ علوم در اسلام، ص 99.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
2 + 15 =
*****