پاسخ به ندای مظلوم

13:18 - 1394/11/08

چکیده: وجدان های بیدار جهان نباید بی تفاوت از کنار این همه ظلم و ستم بگذرند، اگر این بمب ها بر سر خواهر، برادر و فرزندان ما ریخته می شد، آیا عکس العمل ما همین گونه بود؟ 

بمباران یمن

با طلوع فجر انقلاب و فراگیر شدن بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، فرعون های زمان برای حفظ تخت پادشاهی خود، به پرپر نمودن لاله ها مشغول شده اند، حمله به یمن برگ دیگری از جنایات آل خیانت است؛ رژیم خونریز سعودی یک نمونه از طواغیت و فراعنه معاصر است که به انواع مختلف به کشتار مسلمین در کشورهای مختلف از جمله کشور یمن پرداخته و مدت زیادی است که به بمباران مناطق مسکونی و مدارس یمن ادامه می دهد؛ این حکومت پلید در حملات خود از سلاح های ممنوعه استفاده نموده و برسر مردم بی پناه بمب می ریزد، آل سعود ملعون، علاوه بر پرورش نیروهای داعش و ارسال آنها به کشورهای مسلمان نشین و پشیبانی مالی، نظامی از آنها، حمله به مردم بی پناه و مظلوم یمن رادر دستور کار خود قرار داده است. این همه ستمگری، نشانه کفر این خاندان پلید است و به جرأت می توان آنها را کافر نامید. 
عکس العمل مسلمین در برابر آل خیانت
اما مسلمین و وجدان های بیدار جهان نباید بی تفاوت از کنار این همه ظلم و ستم بگذرند، اگر این بمب ها بر سر خواهر و برادر، فرزندان و پدر و مادر ما ریخته می شد، آیا عکس العمل ما همین گونه بود؟ آیا واقعا ما مسلمانیم؟ این سخن خداوند عزیز در قرآن است که مسلمین را این گونه مورد خطاب قرار داده است:
 چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكاني كه (به دست ستمگران) تضعيف شده‏اند، پيكار نمي‏كنيد؟ «وَ مَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَ الْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَ اجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا[نساء/ ۷۵] چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكاني كه (به دست ستمگران) تضعيف شده‏اند، پيكار نمي‏كنيد؟، همان افراد(ستمديده‏اي) كه مي‏گويند: خدايا ما را از اين شهر كه اهلش ‍ ستمگرند، بيرون ببر و براي ما از طرف خود سرپرست قرار بده. و از براي ما از طرف خود يار و ياوري تعيين فرما.» 
«حـمايت از مظلوم در مقابل ظالم، يك اصل مهم اسلامی بوده و مراعات آن لازم است. اسلام به مسلمانان اجازه نمى دهد که در برابر ظلم مستکبرین به ستمدیدگان جهان بى تفاوت باشند، و اين يكى از ارزشمندترين دستورات اسلامى است كه نشان دهنده حقانيت اين آيين می باشد.
خداوند عزیز در اين آيه عواطف انسانى را تحريك و مسلمین را  به جهاد دعوت نموده و فرموده است: «وَمَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ، چرا شما در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكان مظلوم  كه در چنگال سـتـمـگـران گـرفتار شده اند، نمی جنگید؟ آيا عواطف انسانى شما اجازه مى دهد كه ايـن صـحـنـه هـاى رقـت بـار را تـمـاشـا كـنيد؟ 
آیه براى بر افروختن عواطف انسانى مؤمنان در ادامه مى فرماید: الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَ اجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا[نساء/ ۷۵]  همان مستضعفانی كه از خداى خود تقاضا نموده و می گویند: خدايا! ما را از اين شهر كه اهلش ستمگرند، بيرون ببر و براى حمايت ما از طرف خود ولى و سرپرستى قرار بده و براى ما از طرف خود يار و ياورى تعيين فرما. در حـقيقت خداوند دعاى آنها را مستجاب كرده و اين رسالت بزرگ انـسـانـى را بـر عهده شما مسلمانان گذاشته و شما همان سرپرست و ياوري هستيد كه خداوند براى حمايت و نجات آنها تعيين نموده است.»[۱]
این روایت برای مسلمانانی که بیننده این ستم هایند و آنها که این مصیبت ها را می شنوند، بسیار هشدار دهنده است، پیامبر عظیم الشأن اسلام فرمود: «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ، [۲]اگر كسي بداند مسلماني فرياد مي‌زند، جوابش را ندهد، مسلمان نيست.»  کسی که صدای مظلوم را بشنود و او را یاری نکند، مسلمان نیست.
راضی به ظلم ستمگر، شریک جرم اوست
مسلمین باید درحد توان با دست و زبان، شرکت در راهپیمایی و حمایت از مظلومین را نشان داده و در دل خویش نیز از کار ظالمین بیزار باشند، چرا که اگر کسی به جنایات ستمگرانی مانند تکفیری ها و آل سعود راضی باشد، به عقوبت اعمال ظالمانه آنان گرفتار می شود، زیرا کسی که به کار گروهی راضی باشد، درعمل آنان شریک است امام صادق(علیه السلام) فرمود: «ستمكار و كمك كار او و آنكه به ستم او راضى باشد هر سه آنان در ستم شريكند.»[۳]
و در روایت دیگری امام اول شیعیان، حضرت على(عليه السلام) فرمود: «الرّاضي بِفِعلِ قومٍ كالدّاخِلِ فيهِ مَعَهُم، و عَلى كُلِّ داخِلٍ في باطِلٍ إثمانِ إثمُ العَمَلِ بِهِ، و إثمُ الرِّضا بِهِ. [۴] هر كه به كردار عده اى راضى باشد، مانند كسى است كه همراه آنان، آن كار را انجام داده باشد و هر كس به كردار باطلى دست زند، او را دو گناه باشد: گناه به جا آوردن آن و گناه راضى بودن به آن.» بنابر این روایت کسی که به کار باطل گروهی خشنود باشد، دو گناه مرتکب شده است، یکی گناه به جا آوردن آن و دیگری گناه راضى بودن به آن.
 سعودیهابه هیچ وجه پیروز نخواهند شد
اما آیا سعودیها به اهداف خود از حمله به یمن خواهند رسید؟ تحلیل حکیمانه حضرت آیت الله خامنه ای درباره حمله سعودیها، خلاف این مطلب را نشان می دهد. ایشان در بیانات خویش تأکید کردند: «سعودیها با تجاوز به یمن، خطا و اشتباه کردند و بدعت بدی را در منطقه بنیان گذاشتند. کشتن کودکان، تخریب خانه ها و نابود کردن زیر بناها و ثروتهای ملی یک کشور، جنایتی بزرگ است. یقیناً سعودیها در این مسئله خسارت و ضرر خواهند کرد و به هیچ وجه پیروز نخواهند شد.
بینی(سعودیها) به خاک مالیده خواهد شد
حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص دلیل پیش بینی شکست سعودیها گفتند: دلیل این پیش بینی واضح است، زیرا توانایی نظامی صهیونیستها، چندین برابر سعودیها و منطقه غزه نیز یک منطقه کوچک بود، اما آنها نتوانستند موفق شوند، در حالیکه یمن، کشوری پهناور و با جمعیت دهها میلیونی است. سعودیها در این ماجرا قطعاً ضربه خواهند خورد و بینی آنها  به خاک مالیده خواهد شد... چند جوان بی تجربه امور آن کشور را در دست گرفته و دارند جنبه توحش را بر جنبه متانت و ظاهرسازی غلبه می دهند، که این کار قطعاً به ضررشان تمام خواهد شد. این حرکت در منطقه قابل قبول نیست و من هشدار می دهم که باید دست از حرکت جنایت آمیز در یمن بردارند.[۵]
حمایت آمریکا از ظالم
حضرت آیت الله خامنه ای سپس به حمایت و دفاع امریکا از دولت سعودی اشاره کردند و افزودند: این طبیعت امریکاست که در همه قضایا بجای اینکه از مظلوم حمایت کند، طرف ظالم را می گیرد، اما آنها نیز در این موضوع ضربه خواهند دید و شکست خواهند خورد.»[۶] 
در پایان ضمن بیزاری جستن از ستمگری و ظلم همه ستمگران زمان، از خداوند متعال نجات همه گرفتاران و تعجیل در فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را خواستاریم، و این دعا برای برای تعجیل فرج و رفع گرفتاری ستمدیدگان مسلمان،حداقل کاری است که ما می توانیم انجام دهیم.
    (اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد وعجّل فرجهم)
[۱] منتخب تفسیرنمونه، ج1.
[۲] ​وسایل الشیعه، ج15، ص141.
[۳]اصول كافى، جلد 4، صفحه 28.
[۴] نهج البلاغة، الحكمة ۱۵۴ .
[۵] سایت دفتر مقام معظم رهبری1394/1/20 
[۶] همان.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
10 + 9 =
*****