ظلم و تبعیض در سرزمین وحی

13:34 - 1394/11/16

چکیده: در اوج خفقان و ستم در سرزمین وحی و محل ظهور اسلام محمدی(صلی الله علیه و آله و سلّم)، مجاهدی نستوه ابراهیم وار در برابر نمرودیان زمان ایستاده و جامه ی سرخ شهادت پوشید.

شهید شیخ نمر باقر النمر

در اوج خفقان و ستم در سرزمین وحی و محل ظهور اسلام محمدی(صلی الله علیه و آله و سلّم)، مجاهدی نستوه ابراهیم وار در برابر نمرودیان زمان ایستاد و مانند حضرت موسی(علیه السلام) دربرابر طغیان فرعونیان قیام نموده و سرانجام با رساندن صدای مظلومیت و غربت شیعیان ستمدیده عربستان، به گوش جهانیان، در نهایت غربت، جامه ی سرخ شهادت پوشید.
شهید شیخ باقر النمر از خفقان و سنگدلی حکومت سرتا پا مسلح سعودی نهراسیده و با اهداء و ریخته شدن خون خویش در راه اسلام و دفاع از مکتب اهل بیت(علیهم السلام) حکومت کافر آل خیانت را مفتضح و رسوا نمود. گرچه لکه ی ننگ این جنایت تا ابد در پرونده آل سعود باقی مانده و پاک نخواهد شد، اما این شهید عزیز به حیات ابدی رسیده و مانند سایر شهدا روزی خور سفره کریمانه ی پروردگار و مشمول این آیه  شریفه قرآن کریم شد. «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ[آل عمران/ ۱۶۹](اي پيامبر) هرگز گمان مبر آنها كه در راه خدا كشته شده‏ اند مردگانند، بلكه آنها زنده‏ اند و نزد پروردگارشان روزي داده مي‏ شوند.»
«فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ [آل عمران/ ۱۷۰] آنها بخاطر نعمتهاي فراواني كه خداوند از فضل خود به آنها بخشيده است خوشحالند و بخاطر كساني كه (مجاهداني كه) بعد از آنها به آنان ملحق نشدند (نيز) خوش وقتند(زيرا مقامات برجسته آنها را در آن جهان مي‏ بينند و مي دانند) كه نه ترسي بر آنها است و نه غمي خواهند داشت.»
تفسیرآیه
«اين آيه شامل  هـمـه شـهـدا، حـتى شهداى بدر مى شود و خداوند عزیز در این آیه مقام شـهـيدان را به بلندی ياد كرده و مى فرماید: «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ.[آل عمران/ ۱۶۹] اى پيامبر! هرگزگمان مبر آنها كه در راه خدا كشته شدند مرده اند، بلكه آنها زنده‏ اند و نزد پروردگارشان روزي داده مي‏ شوند!» مـنـظور از زندگى در اينجا همان حيات و زندگى برزخى است كه ارواح در جهان پس از مرگ دارند و اين زندگی فقط مخصوص شهيدان نیست، اما به قدرى شهيدان، غرق مواهب حيات مـعـنـوى هستند كه گويا زندگى ساير برزخيان در مقابل آنها چيزى نيست و تنها از آنها نام برده شده است.
در اين آيه به گوشه اى از مزايا و بركات فراوان زندگى برزخى شهيدان اشاره كرده و مـى فـرمـايـد: آنـهـا بـه خـاطـر نعمتهاى فراوانى كه خداوند از فضل خود به آنها بخشيده است خوشحالند و خـوشحالى ديگرشان به خاطر برادران مجاهد آنهاست؛ به خاطر كـسـانـى كـه هنوز به آنها ملحق نشده اند، یعنی مجاهدان و شهيدان آينده نيز شادمانند، زيرا مقامات بلند دوستان خود را در آن جهان مى بينند و مى دانند كه آنها در روز رسـتـاخيز و حوادث وحشتناك آن، ترس و غمی ندارند. «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ  أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ.[آل عمران/ ۱۷۰]
 آيه ی بعد بر بشارتهايى است كه شهيدان بعد از كـشته شدن دريافت مى كنند؛ تاکید نموده و شادی آنان را اینگونه ترسیم می نماید: آنها از دو جهت خوشحال و مسرورند، اول به خاطر  نـعـمـتهاىی که از طرف خداوند دريافت مى دارند، و دوم به جهت فضل او که شامل حال آنها مى شود، «يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ[آل عمران/ ۱۷۱]و از نعمت خدا و فضل او (نسبت به خودشان) مسرورند؛ و (مي بينند كه) خداوند پاداش مؤ منان را ضايع نمي‏ كند.»[1]
قیام شیخ نمر برای رفع ظلم و تبعیض
شیعیان و محبین اهل بیت(علیهم السلام) در عربستان، سالهاست که از ستم و تبعیض حکام ظالم آل سعود رنج برده و گرفتار سیاست ها و عملکرد متعصبانه ی این رژیم ستمگر که همپیمان آمریکاست، بوده و نتیجه اعتراض آنان، تحقیر، زندان، شکنجه و اعدام است. پیروان اهل بیت(علیهم السلام) در این کشور از بسیاری از امکانات و حقوق شهروندی محرومند. در چنین شرایطی این مجاهد نستوه، برای رساندن پیام و نیز احقاق حقوق این مردم مظلوم، با بیان فصیح خود به افشاگری دستگاه ستمگر آل سعود پرداخته و مردانه در برابر ظلم و ستم و تبعیض حکومت سعودی به پا خاسته و با قیام و فریاد مظلومانه خود سکوت شب تاریک ستم را شکسته و در این راه به شهادت رسید. آری شهادت راه و رسم علمای راستین شیعه است.
  نمونه ای از تبعیض در عربستان
«پایمال شدن حقوق دینی شیعیان: آنان از انجام اعمال مذهبی منع شدند و ساخت مسجد و حسینیه و انتشار یا صدور کتب شیعی و دیگر موارد مشابه ممنوع اعلام گردید. نقض حقوق شیعیان در سه حوزه اصلی صورت گرفته است که عبارتند از حوزه های قضایی، آموزشی و دینی. شیعیان به علّت مذهب خود از حق تدریس در مدارس محروم شده اند. دانش آموزان شیعه در مدارس دولتی مجبورند اصول و مبانی عقیدتی وهابیون را فرا بگیرند، این در حالیست که وهابیون با نهایت خشونت تشیع را نفی می کنند. در یکی از متون درسی به نام تاریخ حکومت اسلامی (تاریخ الدوله الاسلامیه) که در مقطع راهنمایی به دانش آموزان تدریس می شود، تشیع به عنوان مذهبی الحاد آمیز و گروندگان به آن، خائن به اسلام معرفی شده اند...»[۲] 
توصیف شهدای روحانیت در بیان حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه):
«سلام بر حماسه سازان هميشه جاويد روحانيت كه رساله علميه و عمليه خود را بدم شهادت و مركب خون نوشته‌اند و بر منبر هدايت و وعظ و خطابه ناس از شمع حياتشان گوهر شب چراغ ساخته‌اند. سلام بر آنان که تا كشف حقيقت تفقه به پيش تاختند و براى قوم و ملت خود منذران صادقى شدند كه بند بند حديث صداقتشان را قطرات خون و قطعات پاره پاره پيكرشان گواهى كرده است و حقا از روحانيت راستين اسلام و تشيع جز اين انتظارى نمى‏ رود كه در دعوت به حق و راه خونين مبارزه مردم خود اولين قربانی‌ها را بدهد و مهر ختام دفترش شهادت باشد.
در هر نهضت و انقلاب الهى و مردمى علماء اسلام اولين كسانى بوده ‏اند كه بر تارك جبينشان خون و شهادت نقش بسته است. كدام انقلاب مردمى اسلامى را سراغ كنيم كه در آن حوزه و روحانيت پيشكسوت شهادت نبوده‌اند و بر بالاى دار نرفته‌اند و اجساد مطهرشان بر سنگ فرش‌های حوادث خونين به شهادت نايستاده است.»[۳]
آری! هنوز دل های دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) در سوگ شهادت مظلومانه عالم مجاهد حجة الاسلام و المسلمین شیخ باقر النمر داغداراست، به امید اینکه به زودی با تعجیل فرج امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و نابودی خاندان سفاک سعودی، دل اهل بیت(علیهم السلام) و دوستداران آنها مسرور گردد. «اندکی صبر سحر نزدیک است.»
                       (اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد وعجّل فرجهم)
                                     (الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ) 
پی نوشت:
[۱] منتخب تفسیرنمونه، ج۱.
[۲] ​پایگاه اطلاع رسانی حوزه.
[۳] پیام امام خمینی(رحمة الله علیه) به روحانيون(منشور روحانيت)
     زمان: 3 اسفند 1367/ 15 رجب 1409،جماران‏.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
3 + 3 =
*****